تبیین ابعاد ناشناختۀ آموزشکدۀ کارآفرین

نویسنده

استادیار دانشگاه شهید رجایی

چکیده

کارایی و اثر بخشی آموزشکده های فنی و حرفه ای و علمی- کاربردی در دو دهه اخیر مورد تردید قرار گرفته است. از آنجا که میزان کارایی و اثربخشی دوره های کاردانی با میزان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار، ایجاد اشتغال و کیفیت ارائه خدمت در محیط کار همبستگی دارد، کارکردهای دوره کاردانی اساساً باید معطوف به بازار کار باشد. از طرفی چون جهت گیری و نگرش جامعة ما معطوف به تحصیل در دوره های بالاتر آموزش عالی است، بحث اشتغال فارغ التحصیلان این مقطع تحصیلی و مهارت هایی که منجر به چنین اشتغالی می گردد مورد بی مهری قرار گرفته است. در طی چند دهه گذشته سیاستمداران و برنامه ریزان آموزشی ساز و کار های جدیدی را برای بالا بردن کارایی و اثربخشی آموزش های دوره کاردانی طراحی و به اجرا در آورده اند، اما به نظر می رسد این تلاش ها چندان تاثیر گذار نبوده است.  در این مقاله سعی شده با ارائه پیشنهاد ایجاد آموزشکده های کارآفرین ـ از طریق رویکردی تلفیقی ـ زمینه لازم برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان دوره های کاردانی، همزمان با اشتغال مولد، فراهم شود. به نظر می رسد ایجاد زمینه های خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و توسعه مهارت های منجر به اشتغال نه تنها نافی کارکردهای دوره کاردانی برای ورود به سطوح بالاتر آموزش عالی نیست، بلکه می تواند منجر به ایجاد قابلیت ها و توان های بیشتری برای ورود به آموزش های عالی در سطح بالاتر گردد. در این مقاله ابعاد جدیدی از آموزشکده کارآفرین مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study on clarification of unknown aspects of entrepreneurship colleges

نویسنده [English]

  • Abbas Sadri
(PhD), Shahid Rajaee Teacher Training University
چکیده [English]

Within the last two decades, the efficiency and effectiveness of technical and vocational training colleges as well as applied-science universities have been under question. Given the fact that the efficiency and effectiveness of associate degree courses are pertaining to the extent to which the graduates are employed in the labor market as well as creating jobs and the quality of services presented in the workplace, the functions of associate degree courses should be basically focused on the job market. On the other hand, the orientation and attitude of society is directed towards higher education and the issues of graduates’ employment in this degree and the skills which lead to such employment are disregarded. During the past few decades, the politicians and educational planners have designed and implemented new mechanisms to enhance efficiency and effectiveness of associate degree trainings; however it seems that such efforts have not been much influential. Accordingly, in this article the establishment of entrepreneurial training colleges was proposed. Necessary grounds for graduates to continue their studies along with productive employment could be provided through such combinative approach. It seems that providing the grounds for creativity, innovation, entrepreneurship and development of skills leading to employment not only does not reject the functions of associate degree to enter the high levels of higher education, but also it could result in more capabilities and potentials to access the higher education. Therefore, new dimensions of entrepreneurial training colleges was presented and discussed in this article.

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Lifelong Training
  • Competency-Based Training