الطایی، علی. (1378). بحران هویت قومی در ایران. تهران: نشر شادگان.
امینی، محمد. (1391). تبیین برنامة درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامهریزی درسی ایران. فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 7(26)، 11-32.
ایمانی، محسن و شاوردی، شهرزاد.(1386).تحقق و بالندگی هویت در پرتو تربیت .ماهنامه پیوند، 29(4)، 23-28.
باقری، خسرو. (1375). تعلیموتربیت در منظر پستمدرنیسم. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1(4)، 63-83.
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه.(1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
دهباشی، مهدی؛ جعفری، سید ابراهیم و محمودی، محمدتقی. (1386). تعلیموتربیت پسامدرن از دیدگاه جیرو. مجلة دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 21(16)، 11-8.
زیباکلام، فاطمه و محمدی، حمداله. (1393 الف). اندیشههای تربیتی هنری ژیرو نقد و بررسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زیباکلام، فاطمه و محمدی، حمداله. (1393 ب). بررسی تطبیقی تفکر انتقادی از منظر رابرت انیس و هنری ژیرو با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تربیتمعلم. فصلنامة پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 5(3)، 19-38.
سجادیه، نرگس؛ باقری، خسرو؛ ایروانی، شهین و ضمیران، محمد. (1389). پژوهش تبارشناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامة درسی. مجلة مطالعات برنامة درسی، 4(16)، 68-95.
شکاری، عباس؛ احمدآبادی آرانی، نجمه و فتاحی، ندا. (1393). تعلیموتربیت مرزی با تأکید بر دلالتهای تربیتی ژیرو در تحولات تربیتی. پژوهشنامة مبانی تعلیموتربیت، 4(1)، 131-150.
صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامة درسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی. فصلنامه علمی و پژوهشی انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، 5(18)، 190-215.
صادقی، علیرضا. (1391) .ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامة درسی چندفرهنگی در ایران. دو فصلنامة راهبرد فرهنگ، 5(17)، 93-122.
فراهانی، علیرضا؛ نصر، احمدرضا و شریف، مصطفی. (1389). ارزشیابی شیوههای آموزش و تربیتمعلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامة فناوری آموزش، 5(1)، 61-76.
فرمهینی فراهانی، محسن. (1383). پستمدرنیسم و تعلیموتربیت. تهران: آییژ.
کهنه پوشی، سید مصلح و کهنه پوشی، سید حامد. (1388). تحلیل محتوای مفهوم هویت کتابهای درسی جامعهشناسی 1 و 2 (رشته ادبیات و علوم انسانی دوره متوسطه). فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 4(13)، 125-140.
عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمتالله. (1388). تلفیق راهبردی مناسب برای تدوین برنامة درسی چندفرهنگی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2(1)، 149-165.
غریبی، جلال؛ گلستانی، سید هاشم و جعفری، سید ابراهیم. (1394). مبانی معرفتشناسی تعلیموتربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(47)، 11-5.
کهون، لارنس. (1385). از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ( ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ پنجم). تهران: نشر نی. (اثر اصلی در سال 1954 چاپ شده است).
لطفآبادی، حسین. (1385). آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان. فصلنامة علمی و پژوهشی نوآوریهای آموزشی، 5(17)، 11-44.
مرجانی، بهناز. (1385). نگرش انتقادی در آموزشوپرورش. مجلة اندیشههای نوین تربیتی دانشگاه الزهرا، 2(1)، 71-90.
مکرونی، کلاله و بلندهمتان، کیوان. (1393). آموزش چندفرهنگی در کتابهای درسی دورة ابتدایی. مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 20(99)، 73-92.
مهرمحمدی، محمود؛ نیک نام، زهرا و سجادیه، نرگس. (1387). اشکال بازنمایی و شناخت در برنامة درسی: بازکاوی نظریه کثرتگرایی شناختی. فصلنامة تعلیموتربیت، 24(3)، 95-29.
مهرمحمدی، محمود. (1388). سیستم آموزشی کشور فاقد برنامه مدون و راهبردی است. روزنامة کلمة سبز، 2(20)، 14.
وفایی، رضا و سبحانینژاد، مهدی. (1394). مؤلفههای آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی. دو فصلنامة نظریه و عمل در برنامة درسی، 3(5)، 111-128.
Apple, M. (2000). Official Knowledge. London: Routledge.
Aronowitz, S. & Giroux, H. (1991). Postmodern Education. University Of Minnesota Press.
Farmahini Farahani, M. & Ahmadabadi Arani, N. (2014). Border Education with emphasizing on Giroux's Educative implications. 5th World Conference on Educational Sciences WCES 2013 Procedia Social and Behavioral Sciences, 116 (2014), 1423 – 1427.
Foucault, M. (1970). The archeology of Knowledge. London: Tavistock Publication.
Foucault, M. (1979). Discipline And Punishment: The Birth of The prison. New York: Vintage Books.
Giroux, H. (1980). Critical Theory and Rationality in Citizenship Education. Curriculum Inquiry, 10(4), 324366.
Giroux, H. A. (1988). Schooling and the Struggle for public Life. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Giroux, H. (1996). From Modernism to Postmodernism. Blackwell Publishing.
Giroux, H. (1988). Schooling and the Struggle for public Life. University of Minnesota Press.
Giroux, H. (2003). Public pedagogy and politics Resistance: Notes on critical Theory and Educational Struggle. Educational Philosophy and Theory, 35(1), 516.
Usher, R. & Edwards, R. (1994). Postmodernism and education. London: Rutledge.