الحسینی، محمد و مریم مؤمنی. (1390). راهنمای عملی تکنیک تحلیل محتوا با تأکید بر کتب و رسانههای آموزشی. همدان: انتشارات فرتاب/ناشر همکار ظفر.
پیرایش، سجاد. (1393). تحلیل محتوای متن کتاب های بخوانیم و بنویسیم پایة چهارم ابتدایی در سال 92- 93 بر اساس فرمول خوانایی گانینگ و فرای (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
جلیلی، سید اکبر. (1395). تعیین سطح متون خوانداری منابع آموزش زبان فارسی از طریق شاخصها و فرمولهای خواناییسنجی. تهران: نشر نویسهپارسی (مجموعه مقالات برگزیدة همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان)، 122-97.
دشتی، رحیمه. زنگی، الهام. و سروش، فیروزه. (1394). ارزیابی و سنجش خوانایی کتابهای هدیههای آسمان پایة ششم ابتدایی بر اساس فرمول فلشف فرای و گانینگ. سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار http://www.civilica.com/ paper- EPSCONF03_205.html
دیانی، محمدحسین. (1379). سنجش خوانایی نوشتههای فارسی؛ خوانا نویسی برای کودکان، نو سوادان و نوجوانان. مشهد: کتابخانه رایانهای.
رسولی، مهستی و امیر آتشانی، زهرا. (1390). تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی. تهران: جامعهشناسان.
زندیه، مریم. امینی گیلوان، روح ا... . فضلالهی، سیف ا... و حیدری، فاطمه. (1394). ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم اجتماعی پایة ششم ابتدایی بر اساس فرمولهای فلش و لافلین. کنفرانس سالانه رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی. تهران: موسسه ایده پرداز پایتخت ویرا. http://www.civilica.com/paper-ACHCONF01-ACHCONF01_090.html
شعبانی، امامعلی و رزا معماری. (1392). تحلیل محتوای متون درسی تاریخ دانشگاهها با تأکید بر تکنیک سطح خوانایی فرای. دو فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 17(28)، 77-96.
شعبانی، حسن. (1386). مهارتهای آموزشی (جلد دوم) روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
شیخزاده، مصطفی. (1387). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ. مطالعات برنامة درسی، 87 (9)، 84-98.
فضلالهی، سیف ا... و ملکی توانا، منصوره. (1390). ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم پایه سوم ابتدایی بر اساس پنج فرمول فرای، گانینگ، فلش، لافلین و کلوز. فصلنامه مطالعات برنامة درسی ایران، 22، 141-162
فضلالهی، سیف ا... . (1389). روششناسی تحلیل با تأکید بر تکنیکهای خواناییسنجی و تعیین ضریب درگیری متون، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی، 3، 71-94.
فضلالهی، سیف ا... (1374). ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی سال سوم راهنمایی تحصیلی بر اساس مدلهای تحلیل محتوی و بررسی دیدگاه دبیران مربوطه (پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
قادری مقدم، محمدابراهیم. و سبحانینژاد، مهدی. (1395). اعتبار سنجی روشهای سنجش سطوح خوانایی کتابهای درسی. مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 21(48)، 44-55.
قندیل، آرزو. (1384). تحلیل سطح خوانایی متن کتابهای فارسی پایههای اول، دوم، سوم ابتدایی بر اساس فرمول دیانی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
عابدی، یوسف. (1393). خواندنیهای ناخوانا. کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 4، 33-37.
محمدی اثرگله، مصطفی. اسماعیلی، مریم. رحیمی، محمدامین. و محمدی، مهناز. (1395). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتاب فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخصهای گانینگ و کلوز. اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی، قم.
ملکی، حسن. (1380). مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه. تهران: انتشارات سمت.
ملکی، حسن. (1383). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). تهران: نشر پیام اندیشه.
میرلوحی، سید حسن. (1371) در جستجوی معیارهایی برای انتخاب (زمینهای برای بحث پیرامون مسئله محتوای آموزش). تعلیموتربیت. 30، 36-68.
یارمحمدیان، محمدحسین. (1379). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
Carrell, P.L. (1987). Readability in ESL. Reading in a Foreign Language, 4(1), 21– 40. Retrieved from http://nflrc.hawaii.edu/rfl/PastIssues/rfl41carrell.pdf
Charzynska, E. Debowski, L. (2015). Empirical verification of the polish formu of Text Difficalty. Cognitive Studies, 15, 125-132.
Chen. J. (2012). A Survey of New Readibility Formulas. US-China Foreign Language, 10(12), 1779-1783.
DuBay, W. H. (2004). The Principles of Readability. Retrieved from http://www.impact-information.com/impactinfo/readability02.pdf
Graesser, A.C., McNamara, D.S., Cai, Z., Conley, M., Li, H., & Pennebaker, J. (2014). Coh-Metrix measures text characteristics at multiple levels of language and discourse. The Elementary School Journal, 15(2), 210-229
Humphreys, A. H. & Humphreys, J. T. (2013). Reading difficulty levels of selected articles in the Journal of Research in Music Education and Journal of Historical Research in Music Education. Music Education Research International, 6, 15-25
Klare, G. R. (1963). The Measurement of Readability. Ames, Iowa: Iowa State University Press.
Marnell, G. (2008). Measuring Readibility: Part 1: The Spirit is willing but the Flesch is Weak. Southern Communicator, 14, 12-18