قرآن کریم
اتکینسون، ریتا. آل؛ اتکینسون، ریچارد سی؛ اسمیت، ادوارد ای.؛ بم، داریل ج. و نولن هوکسما، سوزان (1386). زمینة روانشناسی هیلگارد (ترجمة دکتر محمدنقی براهنی و همکاران). تهران: انتشارات رشد. (اثر اصلی در سال 2000 چاپ شده است).
احمدی، بابک (1392). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
اکبری شلدره، فریدون؛ چنگیزی، علیرضا؛ سنگری، محمدرضا؛ قاسم پور مقدم، حسین و وفایی، عباسعلی (1397). فارسی، پایة نهم، دورة اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
انوشه، حسن و همکاران (1381). فرهنگنامة ادبی فارسی (به سرپرستی حسن انوشه). تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
داد، سیما (1387). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: انتشارت مروارید.
دادبه، اصغر (1386). کلیات فلسفه. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
دهخدا، علی اکبر (1346). لغت نامة دهخدا. زیر نظر دکتر محمد معین. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دیبایی صابر، محسن؛ جعفری ثانی، حسین و آیتی، محسن (1389). میزان درگیری برنامة درسی فارسی دورة ابتدایی (پایة سوم و چهارم) با مهارت های سواد خواندن بر اساس مطالعة بین المللی پرلز. فصلنامة نوآوری آموزشی، 9(36)، 29-49.
دیچز، دیوید (1373). شیوه های نقد ادبی (ترجمة محمدتقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی). تهران: انتشارات علمی. (اثر اصلی در سال 1956 چاپ شده است).
رحمان پور، محمد و نیلی، محمدرضا (1394). بررسی تطبیقی برنامة درسی ادبیات در مقطع متوسطة ایران با شش کشور اروپایی. نشریة علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 41-60.
رزمجو، حسین (1372). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: مؤسسة چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
سبحانی نژاد، مهدی؛ جعفری هرندی، رضا و نجفی، حسن (1394). تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دورة متوسطه، ازلحاظ میزان توجه به مباحث سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سورة مبارکة حجرات. مجلة اندیشه های نوین تربیتی، 11(1)، 79- 101.
سعدی شیرازی، شیخ مشرف الدین مصلح بن عبدالله (1384). کلیات سعدی (به تصحیح محمدعلی فروغی، به کوشش محمد صدری). تهران: نشر نامک.
شمیسا، سیروس (1373). آشنایی با عروض و قافیه. تهران: انتشارات فردوس.
شمیسا، سیروس (1383 الف). انواع ادبی. تهران: انتشارات فردوس.
شمیسا، سیروس (1383 ب). نقد ادبی. تهران: انتشارات فردوس.
صدری افشار، غلامحسین؛ حکمی، نسرین و حکمی، نسترن (1381). فرهنگ معاصر فارسی امروز. تهران: فرهنگ معاصر.
صفا، ذبیح الله (1381). تاریخ ادبیات ایران (خلاصة جلد اول و دوم). تهران: ققنوس.
علوی مقدم، مهیار (1381). نظریه های ادبی معاصر (صورت گرایی و ساختارگرایی): با گذری بر کاربرد این نظریه ها در زبان فارسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
فالر، راجر؛ یاکوبسون، رومن و لاج، دیوید (1369). زبان شناسی و نقد ادبی (ترجمة و تدوین مریم خوزان و حسین پاینده). تهران: نشر نی.
فتوحی، محمود و عباسی، حبیب الله (1384). فارسی عمومی (درسنامة دانشگاهی). تهران: انتشارات سخن.
کاظمی، علی (1397). پیام های آسمان، پایة نهم، دورة اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
گیرو، پی یر (1380). نشانه شناسی. (ترجمة محمد نبوی). تهران: آگاه. (اثر اصلی در سال 1983 چاپ شده است).
گریس، ویلیام ج. (1363). ادبیات و بازتاب آن. (ترجمة بهروز عزب دفتری). تهران: مؤسسة انتشارات آگاه. (اثر اصلی در سال 1965 چاپ شده است).
مکاریک، ایرنا ریما (1393). دانش نامة نظریه های ادبی معاصر (ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی). تهران: نشر آگه. (اثر اصلی در سال 1993 چاپ شده است).
مقدادی، بهرام (1397). دانش نامة نقد ادبی از افلاطون تا به امروز. تهران: نشر چشمه.
مهاجر، مهران و نبوی، محمد (1397). واژگان ادبیات و گفتمان ادبی. تهران: نشر آگه.
میرعارفین، فاطمه سادات (1389). نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی معارف اسلامی (دین و زندگی) دورة پیش دانشگاهی از دید صاحب نظران و دبیران، دوماهنامة دانشور رفتار، تربیت و اجتماع، 17(42)، 149-172.
نیک نفس، سعید و علی آبادی، خدیجه (1392). نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی. مجلة جهانی رسانه - نسخة فارسی، 8(2)، 124- 150.
ولک، رنه و وارن، اوستین (1390). نظریة ادبیات. (ترجمه ضیا موحد و پرویز مهاجر). تهران: انتشارات نیلوفر. (اثر اصلی در سال 1973 چاپ شده است).
همتی، همایون (1390). بررسی ساختار و کارکرد دانش الهیات. معرفت ادیان، 2(2)، 27-42.
هواس بیگی، فاطمه؛ صادقی، علیرضا؛ ملکی، حسن و قادری، مصطفی (1397). آموزش چندفرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دورة آموزش ابتدایی ایران. دوفصلنامة نظریه و عمل در برنامة درسی، 6(11)، 141-174.
هینلز، جان راسل (1386). فرهنگ ادیان جهان. (ترجمة گروه مترجمان). قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. (اثر اصلی در سال 1998 چاپ شده است).