مدرسه فاضل و معلم شهروند آزمون یک الگو با میانجیگری نگرش های شغلی معلمان در دبیرستان های کلان شهر کرج

۶۲

دوره: 
۱۶
شماره: 
۲
فصل: 
تابستان
سال: 
۱۳۹۶

چکیده: 

در مدارسی که سهم بالایی از فضیلت سازمانی در آن ها وجود دارد، معلمان اشتیاق بیشتری به بروز دادن رفتارهای شهروندی سازمانی دارند، اما در این بین متغیرهای مهمی میانجیگری می کنند. این پژوهش با استفاده از پژوهش های گذشته الگوی مفروضی را با میانجیگری دو متغیر نگرش شغلی مهم تدوین و آزمون کرده است. برای آزمون این الگو ۵۰۳ معلم شاغل در دبیرستان های کلان شهر کرج پرسش نامه های روا و پایای فضیلت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را پاسخ دادند. الگوی مفروض با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شد. نتایج نشان داد که این الگو گرچه برازش مناسبی با داده ها دارد، اما در آن تأثیر مستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان معنادار نیست. پس از حذف این اثر، آزمون الگوی اصلاح شده نشان داد که این الگو برازش بهتری با داده ها دارد. در این الگو فضیلت سازمانی صرفاً با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. این مقاله ضمن تأکید بر نقش مهم فضیلت سازمانی در تحریک معلمان به بروز رفتار شهروندی، نقش واسطه ای و مهم نگرش های شغلی را خاطرنشان می کند. مخاطب یافته های این پژوهش، بیشتر، مدیر مدرسه به عنوان اساسی ترین عامل در تقویت فضیلت سازمانی مدارس می باشد.

 

از صفحه: 
۴۳
تا صفحه: 
۵۶
تاریخ دریافت مقاله: ۹۴/۹/۲۳.............................تاریخ شروع بررسی: ۹۴/۱۲/۱۶...................................تاریخ پذیرش مقاله: ۹۶/۱/۲۷
* دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)....................... zeinabadi_hr@khu.ac.ir
** دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی.......................... sara.abedi.kooshki@gmail.com
دریافت فایل کامل مقاله(رایگان): 
قیمت: ۰ ریال