@article { author = {Abdollāhi Harzand, Āmene and Mesrābādi, Javād and Farid, Abolfazl}, title = {Distinguishing between bullying and non-bullying students based on cognitive emotion regulation strategies and school connectedness}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {20}, number = {2}, pages = {79-94}, year = {2021}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2021.240497.1561}, abstract = {The present study was conducted with the aim of distinguishing bullying students based on the components of cognitive emotion regulation strategies and school connectedness. It was a descriptive-correlational and group comparison study. The research sample consisted of 98 bullying and 57 non-bullying students who were selected from a population of 381 students (191 females and 190 males) of Tabriz high schools who were selected using multi-stage cluster sampling method. To evaluate the research variables, Alvius's bullying questionnaire (2003), the cognitive emotion regulation questionnaire of Garnovsky and kraaij (Factors of self-blame, blaming others, rumination, catastrophic perception, acceptance, positive refocus, and planning and evaluation, 2006) and Beatty and Brew's school connectedness questionnaire (components of positive feeling towards school, teacher support, the sense of respect and justice at school, participation in the community, person's relationship with school and academic participation, 2005) were also used. In order to differentiate between bullying and non-bullying students, the step-by-step discriminant function analysis was used. Data analysis led to a significant function (p≤0.001). Here, according to the discriminant function analysis, around 67% of the people in the two groups were reclassified. The results revealed that the means of the bully and non-bully groups in terms of the refocusing components- planning, positive evaluation - wider perspective, acceptance and catastrophizing related to the cognitive emotion regulation strategies questionnaire and also in terms of the components of the sense of respect and justice at school and the positive feeling towards school, related to the school connectedness questionnaire, are significantly different. In terms of this function, the variables positive feeling towards school and positive evaluation - the broader perspective- had the highest power in distinguishing the two groups of students (i.e., bullying and non-bullying). As a result, it could be said that the components of refocusing, i.e., planning, positive evaluation - the broader perspective- acceptance and catastrophizing, the sense of respect and justice at school, and the positive sense towards school are very influential in distinguishing between bullying and non-bullying students. Considering the problem and findings, it is suggested to education authorities and counselors to reduce bullying in students by improving and developing cognitive emotion regulation strategies and school connectedness components among the students.}, keywords = {Bullying,cognitive emotion regulation strategies,School Connectedness,Discriminant function analysis}, title_fa = {تمایزگذاری دانش‌آموزان قلدر و غیرقلدر براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پیوند با مدرسه}, abstract_fa = {پژوهش کنونی با هدف تمایزگذاری دانش‌آموزان قلدر براساس مؤلفه‌های راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پیوند با مدرسه انجام شد. روش پژوهش مقایسۀ گروهی بوده است. گروه مورد مطالعه شامل 98 نفر دانش‌آموز قلدر و 57 نفر غیرقلدر از میان 381 نفر نمونۀ انتخابی بوده است. این ۳۸۱ نفر درمجموع 191 نفر دانش‌آموز دختر و 190 نفر دانش‌آموز پسر، از مقطع متوسطۀ شهر تبریز، بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامۀ قلدری اُلویِوس (1996) به نقل از سالبرگ و الویوس (2003) ، پرسش‌نامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایِج (عامل‌های سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، تلقی فاجعه‌آمیز، پذیرش، تمرکز مجدد مثبت ـ برنامه‌ریزی و ارزیابی، 2006) و پرسش‌نامۀ پیوند با مدرسۀ بیتی و بریو (مؤلفه‌های احساس مثبت به مدرسه، حمایت معلم، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه، مشارکت در اجتماع، ارتباط فرد با مدرسه و مشارکت علمی، 2005) استفاده شد. برای تمایزگذاری دانش‌آموز قلدر و غیرقلدر از روش تجزیۀ تابع تشخیص به شیوۀ گام‌به‌گام استفاده شد. از یافته‌های تحلیل، یک تابع معنادار (001/0 p≤) به دست آمد که طبق تجزیۀ تابع تشخیص، حدود 67 درصد افراد دو گروه مجدداً طبقه‌بندی شدند. نتایج روشن کرد میانگین‌های دو گروه قلدر و غیرقلدر، در مؤلفه‌های تمرکز مجدد ـ برنامه‌ریزی، ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیع‌تر، پذیرش و فاجعه‌آمیزکردن مربوط به پرسش‌نامۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و نیز در مؤلفه‌های احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه و احساس مثبت به مدرسه مربوط به پرسش‌نامۀ پیوند با مدرسه، تفاوت معنا‌داری با هم دارند و طبق این تابع، متغیرهای احساس مثبت به مدرسه و ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیع‌تر بیشترین توان را در تمایز دو گروه دانش‌آموزان قلدر و غیرقلدر داشته‌اند. درنتیجه، می‌توان گفت مؤلفه‌های تمرکز مجدد ـ برنامه‌ریزی، ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیع‌تر، پذیرش و فاجعه‌آمیزکردن، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه و احساس مثبت به مدرسه در تمایزگذاری افراد قلدر و غیرقلدر بسیار اثرگذارند. با توجه به مسئلۀ مدنظر و یافته‌های پژوهشی، به مسئولان و مشاوران آموزش‌وپرورش پیشنهاد می‌شود که ازطریق بهبود و توسعۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مؤلفه‌های تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان، برای کاهش زمینه‌های قلدری در آن‌ها، اقدام کنند.}, keywords_fa = {قلدری,راهبردهای تنظیم شناختی هیجان,پیوند با مدرسه,تجزیۀ تابع تشخیص}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_132737.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_132737_73d9e949cc89169143eefa36995369e8.pdf} }