@article { author = {Badri, Mortezā and Borzooyān, Samad and Mohammadiyān, Zahrā}, title = {Evaluating the efficiency of education with emphasis on allocation of resources: A super efficiency approach (Case study of North Khorāsān’s educational districts)}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {20}, number = {4}, pages = {187-208}, year = {2021}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2021.256534.1697}, abstract = {The main objective of this research was to evaluate the efficiency of North Khorāsān Province’s nine educational districts in the academic year of 2018-2019 using data envelopment analysis method. In this method, a set of functions and features of educational districts are considered as input and output indicators. And, given the importance and impact of the indicators on the total performance, the ratio of the weighted sum of the outputs to the weighted sum of the inputs has been calculated and evaluated as the criteria of the efficiency of the districts. To evaluate the efficiency of North Khorāsān province’s nine educational districts, data on teachers, schools, students and human resources from the general department of education of this Province have been collected. Data envelopment analysis method has been applied using three inputs and two output indicators. In addition to assessing the efficiency of each district, efficient collections, reference patterns, desirable inputs and outputs, inefficient units, strengths and weaknesses of each district, and the status of resource use have also been determined.}, keywords = {Efficiency,Performance Evaluation,Education,Data Envelopment Analysis}, title_fa = {ارزیابی کارایی آموزش‌وپرورش با تأکید بر تخصیص منابع: رویکرد کارایی برتر (موردپژوهی مناطق آموزش‌وپرورش خراسان شمالی)}, abstract_fa = {هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی کارایی مناطق نه‌گانۀ آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 9۷-9۸ با بهره‌گیری از روش تحلیل پوششی داده‌هاست. در این روش، مجموعه‌ای از عملکردها و ویژگی‌های مناطق آموزشی به‌منزلۀ شاخص‌های ورودی و خروجی در نظر گرفته شده ‌است و با توجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری شاخص‌ها درمجموع عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجی‌ها بر مجموع موزون ورودی‌ها در حکم میزان کارایی مناطق محاسبه و ارزیابی شده ‌است. برای ارزیابی کارایی مناطق نه‌گانۀ آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی در این پژوهش، داده‌های مربوط به معلمان، مدارس، دانش‌آموزان و نیروی انسانی از ادارۀ کل آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی، گردآوری شده و روش تحلیل پوششی داده‌ها با بهره‌گیری از سه شاخص درونداد و دو شاخص برونداد به‌کار گرفته شده است. علاوه‌بر ارزیابی کارایی هریک از مناطق، مجموعه‌های کارا، الگوهای مرجع، نهاده‌ها و ستاده‌های مطلوب، واحدهای ناکارا، نقاط ضعف و قوت هریک از مناطق و وضعیت استفاده از منابع نیز مشخص شده است. }, keywords_fa = {کارایی,ارزیابی عملکرد,آموزش‌وپرورش,تحلیل پوششی داده‌ها}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_142341.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_142341_ecac53173df3498c34c7ac9f57a679a5.pdf} }