@article { author = {Gharāgozli, Parviz and Mirhosseini, Zohre and Abāzari, Zahrā}, title = {Developing a semantic network of concepts in primary school textbooks based on folksonomy}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {21}, number = {4}, pages = {133-152}, year = {2022}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2022.332793.2286}, abstract = {The purpose of the present study was to create a semantic network of concepts in the field of education with the help of folksonomy. The research was applied in terms of purpose and in terms of method it was a co-lexical analysis. This analysis means creating a word-concept in the design of the thesaurus and its conversion to the ontology. This means that first, the texts, the proposed links, as well as the terms and words inserted by the users were turned into the words - concepts. Then, at the same time with this process; 10 experts in the field were interviewed, based on the purposive sampling. Six Primary school Fārsi text books were the main part and the demands of this study from the research population, participating in the folksonomy. The related users were 240 experts of the Organization for Educational Research and Planning and among them 148 people were selected as the sample, based on the Morgan table. The results of this project were run in Fārsi parser and Rover matrices software for the lexical analysis and then they were inserted in the Protégé version5.5 and they were represented with OWLViz and OntoGraf plugins. The desired relationship was categorized into seven general categories, as well as 24 subcategories, and 122 (sample). The hierarchy and relationships among them were determined by extracting the concepts, and the semantic knowledge and repetitive words used by the users and the experts in the folksonomy were identified. Using this method is effective in systematizing the primary school textbooks, so that students and teachers could access the resources in the web environment. Also, it facilitates the storage and retrieval of information.}, keywords = {Representation of Knowledge,Retrieval of Concepts,Semantic Analysis,Semantic network,Folksonomy,ontology}, title_fa = {ایجاد شبکهٔ معناییِ مفاهیم کتاب‌های درسی ابتدایی به کمک رده‌بندی مردمی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر ایجاد شبکهٔ معنایی مفاهیم در حوزهٔ آموزش‌وپرورش به کمک رده‌بندی مردمی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش پژوهش تحلیل هم‌واژگانی است. این تحلیل به معنی ایجاد واژه ـ مفهوم در طراحی اصطلاح‌نامه و تبدیل آن به هستان‌شناسی است. بدین معنی که ابتدا متن‌ها، پیوندهای پیشنهادی و نیز اصطلاحات و کلمات درج‌شدهٔ کاربران در مرحلهٔ نخست به واژه ـ مفهوم تبدیل شدند. سپس، هم‌زمان با این فرایند، با ده نفر خبرهٔ این حوزه بر اساس نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه شد. شش کتاب فارسی دورهٔ ابتدایی بخش اصلی موردمطالعه و مطالبهٔ این پژوهش از جامعهٔ آماری شرکت‌کننده در رده‌بندی مردمی‌اند. کاربران موردنظر تکمیل‌کنندگان برچسب‌های رده‌بندی مردمیْ 2۴۰ نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش‌اند که از میان آن‌ها 1۴۸ نفر مبتنی بر جدول مورگان انتخاب شدند. نتایج این طرح در نرم‌افزار «پارسر فارسی» و راورماتریس برای تحلیل واژگان و سپس در نسخهٔ ۵/۵ از پروتژ اجرا شد و با افزونه‌هایOntoGraf ،  OWLVizبازنمایی شد. رابطهٔ موردنظر به هفت دستهٔ کلی و همچنین 2۴ زیرمجموعه و 122 (نمونه) طبقه‌بندی شد. سلسله‌مراتب و روابط میان آن‌ها با استخراج مفاهیم تعیین شد و دانش معنایی و کلمات پرتکرار استفاده‌‌شدۀ کاربران و نیز صاحب‌نظران به رده‌بندی مردمی مشخص شد. استفاده از این روش در نظام‌مندکردن کتاب‌های درسی دورهٔ ابتدایی برای دسترسی دانش‌آموزان و معلمان به منابع در محیط وب کارایی دارد و همچنین ذخیره و بازیابی اطلاعات را تسهیل می‌کند.}, keywords_fa = {بازنمون دانش,بازیابی مفاهیم,تحلیل معنایی,شبکهٔ معنایی,رده‌بندی مردمی,هستان‌نگاری}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_163628.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_163628_141307fa589ffa30ead68b1ebc68ce6f.pdf} }