@article { author = {Alizadeh, Ebrahim and Rezai, Alimohammade}, title = {A study on the Social Status of High school and Primary School Teachers and it’s Changes in Past Three Decades}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {8}, number = {1}, pages = {7-26}, year = {2009}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper, we tried to study the social status of high school and primary school teachers and its changes among different professions of community, during the past three decades. The sample consisted of 584 males and 318 females (in all, 902 males and females) who were selected by cluster sampling. The results showed that according to citizens of Tehran , this profession has medium to high social status and this status is not influenced by the above mentioned teachers’ socioeconomic status. Findings showed that during 30 years period, the social status of this profession has been lowered.  }, keywords = {Social Status,teacher,Citizens of Tehran}, title_fa = {بررسی منزلت اجتماعی حرفه ای معلمی (دبیر دبیرستان و آموزگاران دبستان) و تغییرات آن در طول سه دهه گذشته}, abstract_fa = {پژوهش حاضر منزلت اجتماعی حرفه معلمی ( دبیر دبیرستان و آموزگار دبستا ن) و تغییرات آن را در میان مشاغل جامعه در طول سه دهه گذشته مورد بررسی قرار م ی دهد. برای این منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ، ۹۰۲ نفر ( ۵۸۴ مرد و ۳۱۸ ز ن) انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه شهروندان تهرانی، حرفه معلمی منزلت اجتماعی متوسط رو به بالا دارد و این جایگاه تحت تأثیر پایگاه اقتصادی و اجتماعی آنان نیست. مطالعه روند منزلت اجتماعی حرفه معلمی نشان م ی دهد جایگاه این حرفه در دوره ای سی ساله، رو به کاهش بوده است.  }, keywords_fa = {منزلت اجتماعی,حرفه معلمی,شهروندان تهرانی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78895.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78895_e87a4d23cdd17f2a201780dc7e6aca85.pdf} }