@article { author = {Azimpour, Ehsān and Alilou, Akbar}, title = {The relationship between dimensions of self-determination motivation in education with teachers’ job enthusiasm and burnout}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {16}, number = {1}, pages = {7-20}, year = {2017}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this descriptive survey study was to determine the relationship between dimensions of self-determination motivation in education with teachers’ job burnout and enthusiasm. The research population included all primary school teachers of Khoy (west Azarbāyjān Province) in the academic year 2014-2015 (i.e., 1500 teachers). The research sample consisted of 306 (122 males and 184 females), determined in accordance with the Krejcie and Morgan (1970)’ table, through random sampling method, while taking into account the gender of the teachers. To collect the data, self-determination motivation in education questionnaire of Ruth, Assor, Kanat and Kaplan (2007), the Maslach (1993)’s Burnout questionnaire and the job engagement questionnaire of Askafyly, Marfytnz, Pinto, Salanva and Baker (2002) were used. Data was analyzed using Pearson correlation coefficient test and multiple regressions. The results showed that there is a relation between components of self-determination motivation in education with enthusiasm and job burnout of teachers. Also, 15 % of the burnout variance of teachers’ and30 % of teachers’ enthusiasm was determined by self-determination motivation factors. In other words, high levels of self-determined motivation in education lead to positive consequences such as increased job engagement and decreased job burnout.}, keywords = {Self-determination Motivation,Teaching,Job Engagement,burnout}, title_fa = {بازنگری رابطة ابعاد انگیزش خودمختاری در آموزش با فرسودگی و اشتیاق شغلی معلمان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی رابطة ابعاد انگیزش خودمختاری در آموزش با فرسودگی و اشتیاق شغلی معلمان است و به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعة آماری مربوط به این پژوهش، شامل کلیة معلمان دورة ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 94- 93 به تعداد 1500 نفر بود. نمونة آماری پژوهش نیز طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) شامل 306 (122 مرد و 184 زن) تعیین شد که به شیوة نمونه گیری تصادفی طبقه ای با در نظر گرفتن جنسیت معلمان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامة انگیزش خودمختاری در آموزش روت، آسور، کانات و کاپلان (2007)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1993) و پرسش نامة اشتیاق شغلی اسکافلی و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین مؤلفه های انگیزش خودمختاری در آموزش با فرسودگی و اشتیاق شغلی معلمان رابطه وجود دارد. همچنین 15 درصد از واریانس فرسودگی شغلی معلمان و 30 درصد از واریانس اشتیاق شغلی معلمان به وسیلة مؤلفه های انگیزش خودمختاری در آموزش آنان تعیین شد. به عبارتی سطوح بالای انگیزش شغلی خودمختار در آموزش به پیامدهای مثبتی مانند افزایش اشتیاق شغلی و کاهش فرسودگی شغلی می انجامد. }, keywords_fa = {انگیزش خودمختاری,آموزش,اشتیاق شغلی,فرسودگی شغلی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79109.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79109_ac59e4d669dbb24bc8b872d6ac4872c6.pdf} }