@article { author = {Eini, Akram and Koohestāni Nejād Tāri, Āzardokht and Yaghmāeiān, Maral}, title = {Content analysis of published articles in Quarterly Journal of Educational Innovations during 2003 -2015}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {16}, number = {1}, pages = {137-158}, year = {2017}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper was to analyze the content of the published articles of Quarterly Journal of Educational Innovations during the last 13 years (between 2003 -2015), to know about their current state of subject trends. It was a qualitative content analysis research. Here, the texts and abstracts of the papers were reviewed and analyzed in light of the 14 themes of educational innovation in the ERIC Thesaurus which were used for the basic categorization of the topic of papers. The research population and sample consisted of the published papers from number 5 up to 55 including 365 papers. Data was analyzed using Excel Statistical Analysis tool. Review of the subject trends of the authors showed that among the 14 mentioned research topics, announced by the journal, the 2nd one (theoretical framework, scientific principles and findings of educational psychology) with 32.32% was the most considered topic, and after that, there were the 5th (new theories and approaches in the curriculum design) and the 8th (management and class and school planning) topic. Also, the 9th topic (future studies in education) has not been considered at all. 7 special issues have been published in this period. The topic of »education improvement« with 35.34% and the topic on »education« with 30% were the topics of the most published papers. 778 authors participated in developing the papers and 30.46% of the authors mentioned their major and this shows the interdisciplinary subject orientation. }, keywords = {content analysis,educational innovations,Education}, title_fa = {تحلیل جریان علمی حوزه های موضوعی مقاله های فصلنامة نوآوری های آموزشی در سال های 1394-1382 (شماره های: 55-5)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تحلیل محتوای موضوعی مقاله های نشریه ای که در دست دارید، یعنی فصلنامة نوآوری آموزشی، طی سال های 1394-1382 است. در این پژوهش 50 شماره از این فصلنامه با روش تحلیل محتوای موضوعی که یکی از روش های انجام پژوهش های علم سنجی است مورد بررسی قرار گرفت و از 14 مقوله اختصاص یافته مدخل نوآوری آموزشی در «اصطلاح نامة اریک» در طبقه بندی موضوع اصلی مقاله ها استفاده شد. جامعة پژوهش مقاله های تألیفی این نشریه از شمارة 5 تا 55 و شامل 365 مقاله است. بررسی گرایش های موضوعی نویسندگان مقاله ها مشخص کرد که در چهارده محور موضوع های پژوهشی اعلام شدة فصلنامه، موضوع دوم (مبانی نظری و اصول علمی و یافته های دانش روان شناسی تربیتی...) با 32/32 درصد بیشترین و پس ازآن، موضوع های پنجم (نظریه ها و رویکردهای نو در طراحی برنامه های درسی) و هشتم (مدیریت و برنامه ریزی کلاس درس و مدرسه) قرار دارند و به موضوع نهم (آینده پژوهی در آموزش وپرورش) اصلاً پرداخته نشده است. تعداد هفت ویژه نامة موضوعی در این بازه زمانی منتشرشده است. موضوع بهبود آموزش با 35/34 درصد و موضوع آموزش وپرورش با 30 درصد بیشترین حوزة موضوعی فصلنامه است. تعداد 778 نویسنده در تدوین مقاله ها مشارکت داشته اند و 30/46 درصد نویسندگان رشته های تحصیلی خود را اعلام کرده اند و این مقدار تعامل بین رشته ای را نشان می دهد.  }, keywords_fa = {تحلیل محتوا,نوآوری های آموزشی,آموزش و پرورش}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79115.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79115_35046b6f81c61486b894ea9c86d5f653.pdf} }