%0 Journal Article %T مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی شهر کرج %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A هاشمی, نظام %A خروطی, فاطمه %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 19 %N 1 %P 147-162 %! مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی شهر کرج %K انگیزش تحصیلی %K خودتنظیمی %K خود‌ارزشمندی %K دانش‌آموز تیزهوش %K دانش‌آموز عادی %R 10.22034/jei.2020.107719 %X هدف این پژوهش مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود‌ارزشمندی بین دانش‌آموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی ـ مقایسه‌ای بود. جامعة آماری تمامی دانش‌آموزان دختر پایة یازدهم مدرسه‌های تیزهوش و عادی آموزش‌وپرورش ناحیة یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند که در مجموع 2107 نفر می‌شدند. از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، یک مدرسة دخترانه از بین مدرسه‌های آموزش‌وپرورش ناحیة یک کرج انتخاب شد و از بین کلاس‌های پایة یازدهم آن مدرسه دو کلاس به تصادف و به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان هم به تعداد 50 نفر و به‌صورت هدفمند بود. آزمودنی‌ها به پرسش‌نامه ‌های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج و دی گروت (1990) و پرسش‌نامة خود‌ارزشمندی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. دانش‌آموز‌داده‌ها با روش t مستقل و نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها فرضیة پژوهش را تأییدکردند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری (0/05> P) در انگیزش تحصیلی، میزان خود‌ارزشمندی و خودتنظیمی تحصیلی بین دانش‌‌آموزان عادی با دانش‌آموزان تیزهوش دیده شده و دانش‌‌‌آموزان تیزهوش در سه متغیر نسبت به دانش‌‌‌آموزان عادی میانگین بالاتری دارند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_107719_7828056fa76a56967e0e6a43ab7e4fae.pdf