%0 Journal Article %T احساس مهم‌بودن ناشی از تدریس: تجارب معلمان دورة ابتدایی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A محمدی, مهدی %A ناصری جهرمی, رضا %A علامه زاده, مرضیه %A میرغفاری, فاطمه %A حسامپور, زهرا %A ناصری جهرمی, راحیل %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 20 %N 1 %P 33-52 %! احساس مهم‌بودن ناشی از تدریس: تجارب معلمان دورة ابتدایی %K احساس مهم‌بودن %K تدریس %K تجربة زیسته %K معلمان ابتدایی %R 10.22034/jei.2021.128600 %X معلمان رکن اساسی در فرایند یاددهی- یادگیری هستند، لذا از تجربیات زیستة آن‌ها می‌توان اطلاعات مفید و گران‌بهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربة زیستة معلمان دورة ابتدایی از احساس مهم‌بودن بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند بود. بر این اساس، از بین معلمان دورة ابتدایی، 14 نفر، بر اساس معیارهای ورود به پژوهش، انتخاب شدند. شرط انتخاب، تمایل به شرکت در پژوهش و دارابودن حداقل 10 سال سابقة معلمی در دورة ابتدایی بود. در ابتدای هر مصاحبه، ضمن جلب توجه و علاقه‌مندکردن معلمان به موضوع، در مورد هدف‌های پژوهش توضیحاتی داده شد. مصاحبه‌ها بین 30 تا 45 دقیقه انجام و روی نوار ضبط شد. تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و طبقه‌بندی موضوعی، یافته‌ها در سه مقولة اصلی و نه مقولة فرعی؛ «تأثیرگذاری بر دانش‌آموزان» مشتمل بر سه مقولة فرعی تأثیر بر موفقیت تحصیلی، تأثیر احساسی و اجتماعی و تأثیر بر اهداف تحصیلی، «خودباوری» مشتمل بر سه مقولة فرعی درک هویت اجتماعی، رضایتمندی از شغل معلمی و احساس ارزشمندی و «احساس تعلق به نظام تعلیم‌وتربیت» مشتمل بر سه مقولة فرعی درک حمایت اجتماعی، پرورش دانش‌آموزان و عامل ایجاد تغییرات طبقه‌بندی شد. بررسی تجارب معلمان دورة ابتدایی نشان داد که معلمان با احساس مهم‌بودن از انجام وظیفة خطیر تدریس، مانع از فرسودگی روانی خود شده و بخشی از نیازهای اجتماعی آنان ارضا خواهد شد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_128600_cb77817ce5ab5537fcab2609f5bc5b0f.pdf