%0 Journal Article %T ارائة الگوی کیفیت‌بخشی تبدیل مدرسة فنی‌وحرفه‌ای به مدرسة کارآفرین %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A هاشمی, سیده خدیجه %A مسعودی ندوشن, عصمت %A گلزاری, زینب %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 20 %N 1 %P 83-108 %! ارائة الگوی کیفیت‌بخشی تبدیل مدرسة فنی‌وحرفه‌ای به مدرسة کارآفرین %K مدرسة فنی‌وحرفه‌ای %K مدرسة کارآفرین %K کیفیت‌بخشی %K نظریة داده‌بنیاد %R 10.22034/jei.2021.128602 %X ایجاد توانایی‌های آفرینندگی در میان دانش‌آموزان، یکی از عالی‌ترین اهداف آموزش‌وپرورش در تمام سطوح تحصیلی است. بنابراین، کارآفرین‌شدن مدارس می‌تواند زمینه را برای توسعة جامعه فراهم آورد. هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی کیفیت‌بخشی و تبدیل مدارس فنی‌وحرفه‌ای به مدارس کارآفرین است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، جزء پژوهش‌های توسعه‌ای، ازنظر نحوة به دست آوردن داده‌ها، کیفی و از نوع نظریه، داده‌بنیاد است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان حوزة کارآفرینی، متخصصان تعلیم‌وتربیت، ازجمله استادان دانشگاه، هنرآموزان و مدیران مجرب، مسئولان اداره کل و همچنین دانش‌آموزان نخبة هنرستانی آموزش‌وپرورش استان مازندران است که با روش نمونه‌گیری هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری انجام شد. همچنین، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از کُدگذاری اولیه و ثانویه توسط اطلس تی 7 انجام گرفت که درنهایت به شناسایی 10 مقوله به همراه 101 کد منجر شد. داده‌ها با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون بررسی شد. شبکة مضامین با 598 کد باز، 22 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان‌دهنده و 4 مضمون فراگیر (ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مدرسة کارآفرین، بسترسازی مدرسة کارآفرین و پیامدهای مدرسة کارآفرین) ترسیم گردید. با توجه به نقش حساس و مهم نهاد آموزش‌وپرورش در جامعه لازم است، مدارس کارآفرین ازنظر فرهنگی پایه‌ریزی شود و مدیران آموزش‌وپرورش در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_128602_08f8e0d31418b821dfbf232780030159.pdf