%0 Journal Article %T الگوی راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان با تأکید بر اوقات فراغت از دید معلمان ورزش و مدیران مدارس با رویکرد آمیخته %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A پورنصرالله, صفدر %A بهرامی, شهاب %A عیدی, حسین %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 20 %N 3 %P 55-72 %! الگوی راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان با تأکید بر اوقات فراغت از دید معلمان ورزش و مدیران مدارس با رویکرد آمیخته %K زیرساخت‌سازی %K فرهنگی‌‌اجتماعی %K رفتاری %K انسانی %R 10.22034/jei.2021.235774.1523 %X هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگوی راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان، با تأکید بر اوقات فراغت از دید معلمان ورزش و مدیران مدارس، با رویکرد آمیخته بود. در پژوهش حاضر، شیوۀ گردآوری داده‌ها توصیفی‌ـ‌پیمایشی و روش آمیخته (کیفی‌ـ‌کمی) از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکت‌کنندگانِ پژوهش در بخش اول (کیفی)، برای اجرای مصاحبۀ میدانی، استادهای برجستۀ حوزۀ مدیریت ورزشی، متخصص در ورزش مدارس و اوقات فراغت؛ استادهای حوزۀ جامعه‌شناسی؛ و معلمان ورزش و مدیران مدارس برگزیدۀ کرمانشاه بودند. این افراد (13 تن) به‌صورت هدفمند (از نوع معیاری) برای مصاحبه‌های کیفی در موضوعِ پژوهش انتخاب شدند و گزینش آن‌ها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. در بخش دوم (کمی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسش‌نامه (حاوی 40 گویه و در قالب 5 مؤلفه) تنظیم شد و در میان معلمان ورزش و مدیران مدارس شهر کرمانشاه (334 تن) به روش خوشه‌ای‌–تصادفی پخش شد. روایی و پایایی هر دو نسخه از سؤال‌های مصاحبه و پرسش‌نامه تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهکارها دربردارندۀ زیرساخت‌سازی (امکانات و اجرایی)، عوامل درونی (انگیزانندۀ فرهنگی، مشوق‌های جمعی و نگرش)، فرهنگی‌‌اجتماعی (فرهنگ‌سازی، مشارکت عمومی و ترغیب اجتماعی)، نرم‌افزاری (منابع دانشی و منابع انسانی)، و رفتاری (فردی و اجتماعی) هستند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_134678_b4b787b638b5ca70d8b3019494ef20e0.pdf