%0 Journal Article %T ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب وکار برای نظام پیش‌دبستانی ایران %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A افتخاری, زهرا %A نادی, محمدعلی %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 20 %N 3 %P 147-180 %! ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب وکار برای نظام پیش‌دبستانی ایران %K الگوی مدارس کسب‌وکار %K ابعاد و مؤلفه‌های الگوی نظام پیش‌دبستانی %K الگوی مفهومی %R 10.22034/jei.2021.235920.1526 %X این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب‌وکار برای نظام پیش‌دبستانی ایران انجام شد. ابزار اصلیِ پژوهش پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته‌ای بود که بر اساس نتایج مطالعۀ تطبیقی، با روش بردی از الگو‌های مراکز پیش‌دبستانی در مدارس کسب‌وکار، در کشورهای منتخب، تدوین شده بود. جامعۀ آماریِ پژوهش مدیرانِ مستقلِ مراکز پیش‌دبستانی کشور بودند؛ نمونۀ آماری به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ایِ متناسب با سهم انجام شد که تعداد 377 نفر به‌صورت تصادفی، متناسب با حجم، انتخاب شدند. در این پژوهشِ روایی صوری، محتوایی و سازۀ (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) ابزار بررسی و تأیید شدند و پایایی کل ابزار، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 821/0 محاسبه شد. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش از بستۀ نرم‌افزار آماری در علوم اجتماعی نسخۀ 23 و حداقل مربعات جزئی هوشمند نسخۀ 3 استفاده شد. برای اعتبار عاملی و ابعاد آن از شیوۀ تحلیل عاملی تأییدی و شاخص‌های مربوط به اعتبار همگرا (میانگین واریانس استخراجی) و اعتبار واگرای بارهای عاملی متقابل و شاخص برآورد مقادیر معیار HTMT) استفاده شد. در این الگو 3 بعد و 11 مؤلفه به‌منزلۀ مهم‌ترین مؤلفه‌های نظام پیش‌دبستانی شناسایی شدند که شاملِ بُعد مدیریت منابع انسانی (آموزش و تربیت نیروی انسانی، شایستگی‌های حرفه‌ای، گروه‌های تخصصی، ارزیابی عملکرد)؛ بعد برنامۀ درسی (اهداف آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی، ارزشیابی از پیشرفت کودکان)؛ و بعد ساختاری ارتباطی (راهبرد، مشارکت اولیا، پژوهش، وظایف هیئت‌مدیره) می‌شوند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_134679_4625bc4f58c0284363b06b398059d8c9.pdf