%0 Journal Article %T دانش نظری و مهارت های حرفه ای ,معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A عارفی, محبوبه %A فتحی واجارگاه, کورش %A نادری, رحیم %D 2009 %\ 06/22/2009 %V 8 %N 2 %P 31-52 %! دانش نظری و مهارت های حرفه ای ,معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان %K نظریه های یادگیری %K رفتارگرایی %K شناخت گرایی %K شناختی- اجتماعی %K تدریس %K دوره ابتدایی %K آموزش ضمن خدمت %R %X تحقیق حاضر با هدف شناخت میزان آگاهی معلمان دوره ابتدایی از نظریه های یادگیری و به کارگیری آن در فرایند تدریس انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، معلمان ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 86 - 1385 هستند که از میان آن ها 310 نفر ) 226 نفر زن و 84 نفر مرد( به عنوان نمونه تحقیق و به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو نوع ابزار شامل:آزمون سنجش میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری و پرسشنامه به کارگیری نظریه های یادگیری بهره گرفتیم و داده هابا استفاده از آزمون های آماری t تک نمونه ای، t برای گروه های مستقل، U من و یتنی، و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و در نهایت نتایج زیر به دست آمد: میزان آگاهی معلمان ابتدایی از نظریه رفتارگرایی در حد متوسط و از نظریه هایشناخت گرایی و شناختی- اجتماعی پایینتر از حد متوسط بود؛ میان میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری و متغیرها ی:مدت دوره های آموزش ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقه تدریس معلمان تفاوت معناداری وجود داشت، اما تفاوت معناداری با متغیر جنس ملاحظه نشد. میزان به کارگیری نظریه های یادگیری توسط معلمان بالاتر از حد متوسط بود و بیشترین میزان آن به نظریه های رفتارگرایی و کم ترین میزان به نظریه شناختی- اجتماعی مربوط می شد؛ میان میزان به کارگیری نظریه هاییادگیری توسط معلمان و متغیرهای جنس، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس معلمان تفاوت معناداری وجود داشت، اما  تفاوت معناداری با متغیرهای: مدت دوره های آموزش ضمن خدمت و رشته تحصیلی معلمان ملاحظه نشد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_135686_6411a0e0d490e58f10c9ecbafdf78f26.pdf