%0 Journal Article %T نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانش‌آموز در کلاس درس؛ ارائۀ یک الگو %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A احمدآبادی, آرزو %A آراسته, حمید رضا %A نوه‌ابراهیم, عبدالرحیم %A عباسیان, حسین %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 20 %N 3 %P 181-216 %! نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانش‌آموز در کلاس درس؛ ارائۀ یک الگو %K خودپرورشی معلم %K توسعه و پرورش ذهن %K توسعۀ شناختی %K توسعۀ فراشناختی %K عادات سالم ذهنی %K خودآگاهی %R 10.22034/jei.2021.253652.1671 %X هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگو از نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانش‌آموزان در کلاس درس در دورۀ ابتدایی است. برای رسیدن به این هدف، از روش کیفی–اسنادی استفاده شده است. کلیۀ اسناد و مدارک مرتبط با کلیدواژه‌های تخصصی در حوزۀ پرورش ذهن در پایگاه‌های علمیِ معتبر و وبگاه‌های مرتبطِ علمی–پژوهشی، و انتشارات داخل و خارج، تعداد 411 اثر، جامعۀ موردنظر در این پژوهش بودند. بر مبنای اشباع نظری و نمونه‌گیری هدفمندِ مبتنی بر ملاک، درنهایت 67 سند انتخاب شد. سپس، با استفاده از فیش‌برداری به‌صورت تکی و موجی‌شکل از نمونه‌های انتخابی، پایگاهِ اطلاعاتی فراهم شد و فرایند تحلیل محتوای استقرایی با خواندن خط به خطِ جملات و اجرای مراحل کدگذاری به شیوۀ دستی آغاز شد. درنهایت یافته‌ها در سه مرحله استخراج شدند. درنتیجه، 87 خرده‌مقوله در زیرِ هفت مقولۀ میانی جایابی شدند که آن‌ها نیز حولِ دو مقولۀ اصلی با عنوان خودپرورشی معلم (اخلاقی–رفتاری؛ دانشی–علمی–پژوهشی؛ مهارتی–توانمندی)، و توسعه و پرورش ذهن (توسعۀ شناختی؛ توسعۀ فراشناختی؛ شکل‌دهی عادات سالم ذهنی؛ خودآگاهی) دسته‌بندی شدند. برای اعتباریابی مراحل کدگذاری از بررسی رواییِ همکار بهره گرفته شد. در این زمینه میزان توافق 89 درصد بود. همین‌طور برای اعتباریابی الگو از دیدگاهِ متخصصان، که به‌صورت هدفمند 14 نفر انتخاب شده بودند، بهره گرفته شد و از این طریق مقدار عددی سی‌وی‌آر (بالای 51 درصد) و مقدار میانگین عددی قضاوت‌ها (مساوی یا بیشتر از 57/1) به دست آمدند. در پایان به بحث و نتیجه‌گیریِ یافته‌ها و کاربست‌های آن با توجه به نقش معلم با ارائۀ الگوی مفهومی پرداخته شد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_135998_ad94a25e0d810366a3d5c3722c9d7c39.pdf