%0 Journal Article %T کاربرد پویانمایی در آموزش مفاهیم محیطزیستی به دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A ملکیان, منصوره %A حجاریان, محمد حسین %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 21 %N 2 %P 67-80 %! کاربرد پویانمایی در آموزش مفاهیم محیطزیستی به دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان %K رسانه %K پویانمایی %K محیط‌زیست %K پسماند %K مدرسه %R 10.22034/jei.2022.253202.1669 %X برای انتقال پیام به رسانه نیاز است و پویانمایی یکی از بهترین رسانه‌ها برای انتقال پیام، به‌ویژه به کودکان، است. در ایران از ظرفیت پویانمایی درزمینۀ آموزش و ترویج فرهنگ محیط‌زیست کمتر استفاده شده است. این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر پویانمایی در آموزش دانش‌آموزان درزمینۀ انواع پسماند، مدت‌زمان تجزیه و آثار آن در محیط‌زیست انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش 70 نفر از دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-98 است. دانش‌آموزان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله ازطریق نمایش فیلم پویانمایی آموزش دیدند و گروه شاهد فقط آموزش‌های معمول مدرسه را دریافت کردند. با تکمیل چرخۀ آموزش پرسش‌نامه‌ای تهیه شد و در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. پایایی این پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0/89 محاسبه شد. میانگین اختلاف معنی‌داری (0/001= p) میان گروه مداخله 11/73 و گروه شاهد 5/61 بود. طبق نتایج، پس از دورۀ آموزشی با استفاده از پویانماییْ دانش، نگرش و رفتارهای محیط‌زیستی مناسب در دانش‌آموزان افزایش چشمگیری یافت. درنتیجه، آموزش مفاهیم محیط‌زیستی درزمینۀ پسماند در محیط‌زیست ازطریق پویانمایی مثبت، معنی‌دار و اثر‌‌بخش بود. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_152912_c2899207e7f9f8033c5bdf6e7f73713f.pdf