%0 Journal Article %T رابطۀ خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تهران %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A پاشا شریفی, حسن %D 2004 %\ 03/20/2004 %V 3 %N 1 %P 11-31 %! رابطۀ خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تهران %K خلاقیت %K ویژگی های شخصیتی %K دانش آموزان دبیرستانی %R %X این تحقیق به منظور بررسی رابطۀ سطح خلاقیت و پنج عامل بزرگ شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های نظری و پیش دانشگاهی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش آموز دختر و پسر بوده که به طور تصادفی از پایه های سوم دبیرستان های نظری و مراکز آموزش پیش دانشگاهی تهران انتخاب شده اند. برای اندازه گیری سطح خلاقیت از آزمون تورنس (بخش کلامی) و برای اندازه گیری خصایص شخصیتی از آزمون استانداردشده ایرانی پنج عامل بزرگ شخصیت استفاده شده است. نتایج زیر پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل آماری داده ها به دست آمده است: پسران از نظر خلاقیت بر دختران برتری دارند. گرایش به روان نژندی در میان دختران بیش از پسران است. میان عامل های شخصیتی برونگرایی (E)، وجدان (C)، و انعطاف پذیری (O) و خلاقیت رابطۀ مثبت وجود دارد. میان عامل شخصیتی توافق پذیری و گرایش به روان نژندی با خلاقیت رابطه معنادار مشاهده نشد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78743_f977b79de8fa452b7746ceb9e9a5e61a.pdf