%0 Journal Article %T الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثربخشی آن در دانش آموزان دورۀ راهنمایی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A رضایی, اکبر %A اله قدم پور, عزت %A پاشا شریفی, حسن %D 2008 %\ 03/20/2008 %V 7 %N 2 %P 151-186 %! الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثربخشی آن در دانش آموزان دورۀ راهنمایی %K الگو %K علاقه %K انگیزه %K مطالعه %K پژوهش %K دورۀ راهنمایی %R %X هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، بررسی روش های ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان به مطالعه و پژوهش، طراحی الگوی مناسب برنامة درسی برای آن و تعیین اثربخشی آن بود. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود در این زمینه به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب طبقه بندی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آن، کاربردی ترین عناصر نظریات مطرح شده در این زمینه در یک الگو ترکیب شد. الگوی پیشنهادی در این پژوهش بر چهار عنصر بنیادی متکی است که در یک بافت پژوهش - محور اجرا شد. این عناصر عبارت اند از: 1. ویژگی های دانش آموزان که سبب ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش در آن ها می شود. 2. ویژگی های معلمان که علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش را در دانش آموزان افزایش می دهند. 3. متغیرهای جو کلاس که می توانند محیطی برانگیزاننده برای مطالعه و پژوهش ایجاد کنند. 4. متغیرهای آموزشی که علاقه مندی نسبت به فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی را افزایش می دهند. برای تعیین اثربخشی الگوی مورد نظر، این الگو در قالب یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با نمونه ای به حجم 275 دانش آموز در 12 کلاس علوم تجربی پایة سوم راهنمایی در منطقه 11 تهران اجرا شد. علاقه و انگیزه دانش آموزان به مطالعه و پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانساستفاده شد. نتایج حاصل نشان داد به کارگیری الگوی طراحی شده در یک بافت پژوهش- محور در درس علوم سبب شد که دانش آموزان در این درس به کارآمدی شخصی بالاتر دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، اهمیت بیشتر برای درس علوم قائل شوند و رضایت بیشتر نیز از این درس داشته باشند. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که الگوی پیشنهادی در ایجاد کردن علاقه و انگیزه در دانش آموزان برای فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی نقشی تعیین کننده دارد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78876_b7373d44db27ce217efab6e58e541941.pdf