%0 Journal Article %T بررسی تاثیرفوری و تداومی آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گری و حل مساله ریاضی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A صمدی, معصومه %D 2008 %\ 09/22/2008 %V 7 %N 4 %P 79-96 %! بررسی تاثیرفوری و تداومی آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گری و حل مساله ریاضی %K خودتنظیمی %K یادگیری %K حل مسئله ریاضی %R %X مطالعات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی  حاکی از این است که آموزش ریاضی به ندرت توانایی حل مساله را در دانش آموزان ایجاد کرده است . این موضوع متخصصان آموزش ریاضی را  وادار کرد که به آسیب شناسی این پدیده بپردازند.آنان در پی انجام مطالعاتی دراین زمینه دریافتند که لازمه موفقیت در حل مسائل ریاضی ، علاوه بر اکتساب اصول مفاهیم ریاضی ، مجهز بودن به راهبرد های خود تنظیمی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی فوری (اثر بخشی  بعد از آموزش ) و تداومی (اثر بخشی در طول زمان )تاثیر آموزش راهبرد های خودتنظیمی  بر خودتنظیم گر نمودن یادگیرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله ریاضی است . تعداد  181 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی از مدارس دولتی سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند .از پرسشنامه  راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی به عنوان پیش آزمون ، جهت اجرا در دو گروه استفاده شد  . گروه آزمایشی حدود 8 هفته  راهبرد های خودتنظیمی را در متن آموزش ریاضی دریافت و گروه کنترل به روش سنتی  آموزش دریافت کردند .در پایان آموزش و با فاصله یک ماه پس از آموزش هر دو گروه مجددا آزمون خودتنظیمی و فرم موازی آزمون حل مساله ریاضی دریافت کردند  . نتایج نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معنی داری  در راهبرد های  خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی گروه آزمایشی ایجاد شده است . گروه آزمایشی بعد از گذشت یک ماه  برتری خود را در هر دو حوزه راهبرد های خودتنظیمی و حل مساله ریاضی حفظ کرده بودند . نتیجه گیری :راهبردهای خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و در صورت آموزش صحیح اثرات آن ها در طول زمان پایدار است . %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78884_efe588f603ab83269ef0f20624f3b284.pdf