%0 Journal Article %T کاوش فرایند توسعۀ حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریۀ داده بنیاد %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A طاهری, مرتضی %A عارفی, محبوبه %A پرداختچی, محمدحسن %A قهرمانی, محمد %D 2013 %\ 03/21/2013 %V 12 %N 1 %P 149-176 %! کاوش فرایند توسعۀ حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریۀ داده بنیاد %K توسعه حرفه ای معلم %K آموزش معلم %K مرکز تربیت معلم %K نظریۀ داده بنیاد %R %X مدارس بهتر از معلمانی که در آن ها تدریس می کنند نیستند و توسعة حرفه ای کلید اصلی پیشرفت معلمان و رشد حرفه ای آن ها است. این پژوهش فرایند توسعة حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم را با استفاده از طرح نظام دار نظریۀ داده بنیاد کاوش نموده است. به این منظور ضمن مصاحبة فردی با 11 نفر از مدرسان و مدیران با 5 گروه از معلمان دورۀ ابتدایی و راهنمایی این مراکز مصاحبه گروه های کانونی به عمل آمد. نتایج تحلیل داده ها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از یازده مقولة کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (انگیزه های بیرونی و درونی)؛ مقولة کانونی (مشارکت در یادگیری حرفه ای)؛ راهبردهای توسعة حرفه ای (فردی، مشارکتی و آموزشی)، زمینه (مدت زمان و تمرکز بر محتوا)؛ شرایط مداخله گر (عوامل سازمانی و روان شناختی) و پیامدها (برآورده نشدن انتظارات، تغییر دانش و نگرش و انتقال یادگیری)، فرایند توسعه حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می نمایند. در پایان بر مبنای نتایج به دست آمده، راهبردهایی برای بهبود فرایند توسعة حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم ارائه شده است. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79002_3d78b85e67c8dec27c0f037bea8e004a.pdf