%0 Journal Article %T ارزیابی و مقایسة تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A بیانلو, اعظم %A آزاد فلاح, پرویز %A رسول زاده طباطبائی, کاظم %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 13 %N 1 %P 92-107 %! ارزیابی و مقایسة تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان %K تفکر خلاق %K دوزبانه های زودهنگام همسان %K انعطاف پذیری ذهنی %R %X پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسة تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان با در نظر گرفتن متغیر جنس انجام شد. مطالعة حاضر جزء طرح های علی- مقایسه ای است. نمونة پژوهش شامل 200 دانش آموز دختر و پسر (100 دانش آموز دوزبانه ترکی- فارسی و 100 دانش آموز یک زبانه فارسی) بود که به صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیة 2 قم انتخاب شدند. دوزبانه های زودهنگام همسان از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته شامل اطلاعات جمعیت شناختی، که به دو زبان ترکی و فارسی انجام می شد، تشخیص داده شدند و با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (نسخه تصویری فرم B) داده ها جمع آوری و نتایج با آزمون t برای گروه های مستقل تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که تفاوت معناداری در تفکر خلاق دوزبانه ها با یک زبانه ها و دخترها با پسرها وجود دارد. در بین گروه ها، دوزبانه ها و پسرها نسبت به یک زبانه ها و دخترها عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر نمرة کل خلاقیت در خرده مقیاس های تفکر خلاق نیز تفاوت گروه ها معنادار بود که نشان دهندة تفاوت در چگونگی تفکر خلاق آن ها می باشد. می توان عملکرد بهتر دوزبانه ها در این پژوهش را به نوع دوزبانه ها، یعنی زودهنگام همسان، ارتباط داد، زیرا مطابق یافته هایی است که معتقدند این نوع از دوزبانه ها از انعطاف پذیری ذهنی بالاتری در انجام تکالیف شناختی برخوردارند. تصویری بودن آزمون مورد استفاده در این مطالعه نیز از جمله دلایل بهتر عمل کردن پسرها نسبت به دخترها می باشد.    %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79027_566c9294590c5edeb8bee41d59164f4e.pdf