%0 Journal Article %T مقایسة میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برنامة ارزشیابی کیفی و توصیفی و ارزشیابی سنتی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A حسنی, محمد %A نصرت ناهوکی, عبدالسلام %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 13 %N 1 %P 108-124 %! مقایسة میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برنامة ارزشیابی کیفی و توصیفی و ارزشیابی سنتی %K ارزشیابی کیفی توصیفی %K ارزشیابی کمّی %K عزت نفس %K پیشرفت تحصیلی %R %X این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای رابطة بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایة چهارم ابتدایی در مدارس با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی شهر سراوان انجام گرفت. در این تحقیق، برای نمونه گیری، از روش خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد؛ و با توجه به حجم جامعة مورد نظر، 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی توصیفی و 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی سنتی (غیرتوصیفی) بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسش نامة عزت نفس کوپر اسمیت ، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی. برای تحلیل داده ها و آزمون فرض ها از روش آماری t دو گروه مستقل، استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین ترتیب که میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی بود. اما بین عزت نفس دانش آموزان طرح ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان طرح ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود ندارد.    %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79028_acb05730a46084ab8d686737c69ad854.pdf