%0 Journal Article %T بررسی چگونگی تحقق بخشیدن به آموزش توسعۀ پایدار در برنامۀ درسی فنّی وحرفه ای (مطالعۀ موردی: رشتۀ مکاترونیک) %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A السادات شکرباغانی, اشرف %A یزدانی, حمید %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 15 %N 3 %P 37-56 %! بررسی چگونگی تحقق بخشیدن به آموزش توسعۀ پایدار در برنامۀ درسی فنّی وحرفه ای (مطالعۀ موردی: رشتۀ مکاترونیک) %K آموزش توسعۀ پایدار %K شاخۀ فنی وحرفه ای %K مؤلفه های برنامۀ درسی %K رشتۀ مکاترونیک %R %X نوع این پژوهش، ترکیبی- اکتشافی با ارائۀ تدوین ابزار بود و هدف اصلی آن  نیز عبارت بود از: تعیین چگونگی وارد کردن مؤلفه های آموزش توسعۀ پایدار در برنامۀ درسی فنی وحرفه ای؛ به عنوان موردی برنامۀ درسی رشتۀ مکاترونیک. به این منظور ابتدا موضوع پژوهش با تعداد محدود شرکت کننده (پنج نفر) بررسی شد و سپس از یافته های کیفی به عنوان راهنما جهت تدوین پرسش ها و مقیاس های ابزار پیمایش کمّی استفاده گردید. این ابزارها به صورت کمّی اجرا و رواسازی شدند. پرسش نامه ای شامل 6 مؤلفۀ توسعۀ پایدار متشکل از 30 گویه برگرفته از نظرات ارائه شده تهیه گردید. این پرسش نامه را افراد نمونۀ آماری پژوهش، یعنی 26 نفر هنرآموز (معلم) رشته های مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر شاخۀ فنی وحرفه ای که با شرایط خاص انتخاب شده بودند، تکمیل کردند. پاسخ های به دست آمده با روش آماری تحلیلی و استنباطی مورد مطالعه قرار گرفت. ابتدا نرمال بودن توزیع داده ها از طریق آزمون کالموگراف- اسمیرنف بررسی شد و با دارا بودن مقیاس فاصله ای، از آزمون t تک نمونه برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده گشت. همچنین ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و روش مشاهده به کار گرفته شد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نمایانگر این واقعیت بود که می توان به راحتی مؤلفه های آموزش توسعۀ پایدار، شامل شش مؤلفۀ «کاهش مصرف، دوباره مصرف کردن مواد، نوسازی مواد، بازیافت مواد، تعمیر مواد و بازاندیشی دیدگاه ها» را در برنامۀ درسی فنی وحرفه ای وارد کرد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79095_b5c076336b2609e53b768df891d63265.pdf