TY - JOUR ID - 121547 TI - سنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفه‌ای از طریق بازی‌وارسازی بر مبنای مدل روبرتس JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - سلیمانی, نادیا AU - فتحی واجارگاه, کورش AU - حسینی, محمد علی AU - حقانی, محمود AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استاد تمام، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه آموزشی مدیریت توان‌بخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 4 SP - 7 EP - 38 KW - آموزش و توسعة حرفه‌ای معلمان KW - سنتزپژوهی روبرتس KW - بازی‌وارسازی DO - 10.22034/jei.2020.121547 N2 - هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفه‌ای معلمان از طریق بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع داده کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. پژوهش‌های علمی معتبری از سال 2010 تا 2019 در مورد آموزش و توسعة حرفه‌ای از طریق بازی‌وارسازی در پایگاه‌های تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شده‌اند. ابتدا با استفاده از کلیدواژه‌های بازی‌نمایی، بازی‌وارسازی و ... و بر اساس معیار ورود، 325 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج، تعداد 288 مقاله کنار گذاشته و در نهایت 37 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شدند د و برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از «الگوی شش مرحله‌ای سنتزپژوهی روبرتس» با استفاده از روش‌های کدگذاری خط به خط «10 MAXQDA» استفاده شد. بر اساس کدهای شناسایی‌شده، 39 کد باز، 13 مقوله و 5 مضمون (عامل) استخراج شدند که عبارت‌اند از عوامل 1. فردی، 2. ساختاری، 3. طراحی بازی‌نمایی، 4. میان فردی، 5. آموزشی. در طراحی و اجرای دورة آموزشی و توسعة حرفه‌ای معلمان بر مبنای بازی‌وارسازی داشتن طرحی راهبردی و شناخت صحیح کاربران از پیش‌شرط‌های موفقیت در این‌گونه دوره‌هاست. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121547.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121547_fd9eeae67063e65722402f58f10f49c0.pdf ER -