TY - JOUR ID - 121548 TI - آموزش مبتنی بر تجسم خلاقانه از منظر انواع دانش رهیافتی بر الزام تدریس هنر در مدارس JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - احمدی, غلامعلی AU - امینی زرین, علیرضا AU - مهدیزاد تهرانی, آیدین AD - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده رفاه، تهران، ایران AD - دکترای برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 4 SP - 39 EP - 64 KW - انواع دانش KW - مدیریت دانش KW - خلاقیت KW - آموزش هنر KW - تجسم DO - 10.22034/jei.2020.121548 N2 - به منظور دستیابی به تعریف درست و تبیین آنچه امروز به عنوان دانش می‌شناسیم، یکی از کوشش‌های انجام شده، دسته‌بندی انواع دانش است. اما مشکل این است که گاهی مبنای دسته‌بندی از خود آن مهم‌تر می‌شود. هدف از نگارش این مقاله دستیابی به مبنای درست دسته‌بندی انواع دانش بوده است تا از این رهگذر به این سؤال پاسخ داده شود که: «چه رابطه‌ای بین انواع دانش شناخته‌شده و انواع فراموش‌شدة آن وجود دارد؟»در ادامه، ضمن ترسیم ماتریس متقاطع از مؤلفه‌های سازندة انواع دانش، در این مقاله بدین موضوع پرداخته شده است که «دانش تجسمی» را می‌توان حلقة مغفول اتصال‌دهندة انواع دانش در نظر گرفت که متضمن ارتباط درست بین انواع دانش خواهد بود. در واقع می‌توان این دانش را به عنوان فضای ترکیب انواع دیگر دانش محسوب کرد. از سوی دیگر، پرداختن به نوع چهارم دانش، رهیافتی خواهد بود بر الزام تدریس هنر در مدارس؛ چرا که به نظر می‌رسد دانش تجسمی، بیش از هر دیسیپلین و برنامة دیگری می‌تواند در برنامـة درسی هنر مورد توجه قرار گیرد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121548.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121548_3e6643469922c7197328d13df54546dd.pdf ER -