TY - JOUR ID - 121549 TI - مدل‌یابی نقش میانجی احساس تنهایی در رابطة بین سبک‌های دل‌بستگی با وابستگی شبکه‏‌های اجتماعی مجازی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - عربی, پروین AU - باقری, نسرین AU - میرهاشمی, مالک AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران AD - استادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران AD - دانشیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 4 SP - 65 EP - 84 KW - احساس تنهایی KW - سبک‌های دلبستگی KW - وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی DO - 10.22034/jei.2020.121549 N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر مدل‌یابی نقش میانجی احساس تنهایی در رابطة بین سبک‌های دل‌بستگی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر مدارس دورة دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی 425 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این تحقیق، پرسش‌نامة اعتیاد شبکه‌های اجتماعی مجازی (ASNQ) خواجه احمدی، پولادی و بحرینی (1395)، سبک‌های دل‌بستگی بزرگسالان (AAS) کولینز و رید (1990) و احساس تنهایی (ULS-8) وائو و یائو (2008) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS نسخة 24 صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک دل‌بستگی ایمن با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/01>P). بین سبک‌های دل‌بستگی دوسوگرا، اجتنابی و احساس تنهایی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/01>P). براساس یافته‌هایاین پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/059= RMSEA و 0/920=GFI و 0/940=IFI و 6/632=x2 و 0/05>P-value). به طورکلی نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (0/050>P). همچنین مسیرهای غیرمستقیم سبک‌های دل‌بستگی نیز از طریق احساس تنهایی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی معنادار بود. مدل ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی دانش‌آموزان است و می‌تواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامه‌های پیشگیری از وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی مفید باشد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121549.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_121549_862bc2f8d2ba357fac793e7eac6d6250.pdf ER -