TY - JOUR ID - 132736 TI - شناسایی ویژگی های مؤثر عامل آموزشی در محیط های یادگیری JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - نیلی احمدآبادی, محمدرضا AU - پورروستایی اردکانی, سعید AU - فرخی, نورعلی AU - مهتدی جعفری, سمیه AD - دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 2 SP - 61 EP - 78 KW - عامل آموزشی KW - محیط یادگیری KW - ویژگی های عامل آموزشی DO - 10.22034/jei.2021.245227.1603 N2 - طی دو دهه گذشته عامل آموزشی جهت پشتیبانی از نیازهای یادگیرندگان و تسهیل یادگیری در محیط‌های یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی‌های مفید و مؤثر عامل آموزشی در محیط یادگیری به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی استقرائی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دو دانشگاه علامه طباطبائی و تربیت مدرس بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از طریق نمونه گیری هدفمند با مشارکت 14 نفر از اعضای جامعه آماری گردآوری شد. کلیه مراحل جمع آوری داده‌ها با روش نظریه زمینه‌ای و سه مرحله کدگذاری باز، مقوله‌ای و گزینشی انجام شد و در نهایت چهار مقوله اصلی شامل نقش، ظاهر، صدا و جنسیت برای عامل آموزشی و زیرمقوله‌های هر کدام شناسایی شدند. به منظور اعتبارسنجی یافته‌ها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد و برازنده بودن مدل عاملی ویژگی‌های عامل آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود برای طراحی عامل آموزشی در محیط یادگیری به چهار ویژگی بیان شده و زیرمجموعه هر کدام توجه شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132736.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132736_5b4ffb1f0a281229afd0816462cbdc51.pdf ER -