TY - JOUR ID - 132740 TI - بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی دانش‏آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - آزادفر, نجمه AU - بدری گرگری, رحیم AU - فتحی آذر, اسکندر AU - صبوری مقدم, حسن AU - هاشمی, تورج AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز AD - دانشیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز AD - استاد، گروه روان ، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 2 SP - 139 EP - 154 KW - کارکردهای اجرایی KW - کارکردهای اجرایی سرد KW - هیجانات تحصیلی KW - هیجانات کلاس درس DO - 10.22034/jei.2021.238155.1542 N2 - پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای ‏اجرایی‏ سرد در هیجانات‏ تحصیلی دانش‏آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی و به روش نیمه‏‏آزمایشی از نوع پیش ‏آزمون ـ پس ‏آزمون با گروه کنترل انجام شده است. نمونۀ پژوهش شامل 60 دانش‌آموز در دو کلاس پایۀ ششم از دو مدرسۀ ابتدایی دخترانۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با روش خوشه‏ ای چندمرحله‏ ای انتخاب شدند و به ‏طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش پانزده جلسۀ آموزش کارکردهای اجرایی سرد را گذراند. داده ‏های به‌دست‌آمده، از پرسش‌نامۀ هیجانات کلاس درس در مرحلۀ پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون، با روش آماری تحلیل‏ کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد به طور معناداری هیجانات تحصیلی را بهبود بخشید و باعث افزایش معنادار هیجانات مثبت کلاس درس و کاهش معنادار هیجانات منفی کلاس درس در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل شد (0/001>p). با توجه به نتایج پژوهش، اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی مثبت و منفی دانش‌آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی تأیید شد؛ بنابراین این بستۀ آموزشی برای آموزش به دانش‏آموزان پایۀ ششم ابتدایی پیشنهاد می‏شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132740.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132740_26de26e3ca44988a468191163cb57a9a.pdf ER -