TY - JOUR ID - 134576 TI - تأثیر بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیة کارآفرینی دانش‌آموزان: یک طرح ترکیبی لانه‌ای هم‌زمان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حشمتی فر, لیلا AU - لیاقت دار, محمد جواد AU - عابدی, احمد AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 3 SP - 83 EP - 104 KW - آموزش کارآفرینی بستة آموزشی روحیة کارآفرینی دورة اول متوسطه DO - N2 - این تحقیق با هدف سنجش تأثیر بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیة کارآفرینی دانش‌آموزان در دورة اول متوسطه صورت گرفته است. جامعة آماری آن شامل همة دانش‌آموزان دختر دورة اول متوسطة اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش انجام پژوهش به شیوة ترکیبی لانه‌ای هم‌زمان بود. به‌منظور سنجش کمی روحیة کارآفرینی،30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسش‌نامة روحیة کارآفرینی پاسخ دادند. برای گروه آزمایش 13 جلسة آموزش برگزار شد، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای «تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره» استفاده شد.در مرحلة دوم، به‌منظور بررسی و تأیید یافته‌های کمّی، در پایان هر جلسه با دانش‌آموزان مصاحبه‌ای صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان دادند، بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون، بر روحیة کارآفرینی دانش‌آموزان مؤثر بوده است (001/0). از این رو مؤلفه‌های «نوآوری»، «ریسک‌پذیری»، «موفقیت‌طلبی» و «استقلال‌طلبی» در سطح 001/0 معنادار بودند و مؤلفه‌های «ابهام پذیری» و «کنترل‌پذیری» معنادار نبودند. نتایج مصاحبه‌های به‌دست‌آمده هم تحلیل کمی را تأیید کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت: با توجه به اهمیت آموزش کارآفرینی در مدرسه، در کنار سایر برنامه‌ها و روش‌های موجود می‌توان از بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه ساسکاچئون استفاده کرد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134576.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134576_0bc9a094e6b3addd138f071de22177a5.pdf ER -