TY - JOUR ID - 134580 TI - شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های شهر یادگیرنده با تأکید بر یادگیری مادام‌العمر JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - یوسفی, محمد AU - شیعه, اسماعیل AU - خطیبی, محمدرضا AU - سعیدی رضوانی, نوید AD - گروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران AD - عضو هیات علمی دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران AD - گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 3 SP - 105 EP - 126 KW - شهر یادگیرنده KW - یادگیری مادام‌العمر KW - روش تحلیل سلسله مراتبی KW - شاخص‌های یادگیری DO - N2 - «شهر یادگیرنده» مفهومی جدید است که هدف آن بسیج منابع برای یادگیری همة شهروندان در تمام طول عمر و همة مکان‌ها است تا موجب رشد فردی، توسعة اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد شود. این مفهوم ابعاد و مؤلفه‌های متفاوتی دارد که توسط محققان و نهادهای گوناگون استخراج شده‌اند. در این تحقیق به بررسی ابعاد و شاخص‌های شهر یادگیرنده از دیدگاه «شورای یادگیری کانادا»، «کمیسیون اروپا» و «مؤسسة یادگیری مادام‌العمر یونسکو»، و با تأکید بر مفهوم یادگیری مادام‌العمر پرداخته شده است. نوع پژوهش توصیفی-تحلیلی و جامعة آماری پژوهش،20 نفر از متخصصان حوزة آموزش رسمی و استادان دانشگاهی در محدودة مطالعاتی شهر قزوین بود.پس از جمع‌بندی، مؤلفه‌های نهایی شهر یادگیرنده در پنج بعد که شامل «نظام آموزش‌وپرورش رسمی»، «یادگیری در جوامع و خانواده‌ها»، «یادگیری در محل کار»، «فناوری و کیفیت یادگیری» و «فرهنگ یادگیری» است، استخراج و به روش «تحلیل سلسله مراتبی (AHP)» و توسط نرم‌افزار «اکسپرت چویس» مورد تجزیه‌وتحلیل قرار و اولویت‌ها در هر بعد مشخص شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که مهم‌ترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع و خانواده‌هاست و بر اساس آن مهم‌ترین مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: «گسترش آموزش رسمی»، «استفاده از مربیان آموزش‌دیده»، «حمایت از آموزش گروه‌های محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانه‌ها و فرهنگ‌ها» که با توجه به شرایط کشور برای دستیابی به شهر یادگیرنده می‌تواند در اولویت قرار گیرد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134580.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134580_2760396915ee79e6cbb1624a4e6424e2.pdf ER -