TY - JOUR ID - 135367 TI - روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی: مقایسه پژوهش های ایرانی و خارجی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - سراجی, فرهاد AU - عطاران, محمد AD - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا AD - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 9 IS - 4 SP - 50 EP - 78 KW - رو ش شناسی پژوهشی KW - یادگیری الکترونیکی KW - پژوهش ها DO - N2 - هدف این پژوهش، شناسایی روش شناسی های متداول در پژوهشهای یادگیری الکترونیکی ایرانی و خارجی است. روش شناسی پژوهشی مجموعه باورها و تصمیم هایی است که بر نحوه شناسایی مسائل، انتخاب روشها، جمع آوری دادهها و تحلیل آنها توسط پژوهشگرتاثیر میگذارد. در این پژوهش برای شناسایی وضعیت روش شناسی پژوهشهای خارجی با استفاده نمونه گیری ملاک محور مقاله های چاپ شده در چهار نشریه شامل؛ British Journal of Educational Technology، Journal of Computer Assisted Learning،Computers & Education ، و Educational Technology Research & Development به عنوان نمونه انتخاب شد. همچنین برای بررسی وضعیت روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی در ایران، کلیه مقاله های مرتبط با یادگیری الکترونیکی که در نشریه های معتبر)علمی- پژوهشی( چاپ شده اند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در هر دو نمونه برای شناسایی روش شناسی پژوهشی مقاله ها، بخشهای چکیده، بیان مسئله،سؤالها، ابزارهای جمع آوری اطلاعات، شیوه نمونه گیری و تحلیل داده ها در هر مقاله با استفاده از شیوه تحلیل محتوای کمی بررسی و تحلیل گردید.یافته های این پژوهش نشان می دهد که در پژوهشهای خارجی 94 / 46 درصد از روش شناسی کمی، 26 / 27 از روش شناسی کیفی و 79 / 25 درصد از ترکیبی و در پژوهش های ایرانی 44 / 67 درصد از روش شناسی کمی، 95 / 13 درصد از روششناسی کیفی و 60 /18 درصد از رو ششناسی ترکیبی استفاده شده است. بررسی تحول رو ش شناسی پژوهشی مربوط به پژوهش های یادگیری الکترونیکی خارجی در مدت ده سال) 2000 تا 2009 ( نشانگر تفوق نسبی رو ششناسی کمی بر رو ش شناسی های کیفی و ترکیبی در این پژوهش ها است، لیکن روند حرکت به صورت نسبتاً کند به سمت مقبولیت رو ش شناسی های کیفی و ترکیبی است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_135367.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_135367_0de5bc59a9540c47ef8284445461371c.pdf ER -