TY - JOUR ID - 135694 TI - فعالیت ها، ئبازدارنده های محیطی و ویژگی های فردی مؤثر بر یادگیری غیررسمی معلمان شهر اصفهان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - نادی, محمدعلی AU - سجادیان, ایلناز AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان AD - دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 8 IS - 2 SP - 157 EP - 185 KW - یادگیری غیررسمی KW - یادگیری در محل کار KW - روش های یادگیری KW - رفتار معلم DO - N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فعالیت ها، بازدارنده های محیطی و ویژگی های فردی مؤثر بر یادگیری غیررسمی معلمان مدارس دولتی شهر اصفهان است. این پژوهش با استفاده از طرح پژوهشی زمینه یابی انجام گرفت و جامعه آماری آن را همه معلمان مدارس دولتی در سه دوره تحصیلی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1387 - 1386 تشکیل می دهند. 370 معلم به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران ) 2000 ( انتخاب شدند.ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش، براساس پرسش نامه تعدیل شده لوهمن ) 2003 ( است که پایایی کلی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95 / 0 برآورد شد و متخصصان روان سنجی و موضوعی نیز روایی آن را به شکل صوری و محتوایی تأیید کردند.یافته های پژوهش نشان داد میانگین ) 50 / F= 6 و 33 / M=3 ( استفاده از فعالیت های یادگیری غی ررسمی معلمان دوره دبیرستان بیش از معلمان دوره های دیگر است و این تفاوت در سطح ) 05 / p>0 ( معنادار میباشد.هم چنین، نتایج آزمون t تک نمونه ای در ارتباط با بازدارنده های محیطی گویای آن بود که «برقرار نکردن ارتباط با حیطه هایشغلی همکاران، نداشتن شناخت، نداشتن پاداش های مالی مناسب و دسترسی نداشتن به فنآوری کامپیوتر » کمتر از حد متوسط و «ویژگی های فردی: عشق به یادگیری و علاقه به زمینه حرفه ای خویش » بالاتر از حد متوسط بر یادگیری غیررسمی معلمان در هر سه دوره تحصیلی تأثیر داشت. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_135694.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_135694_c7be6a30087c60348e1d68624f1f4888.pdf ER -