TY - JOUR ID - 142335 TI - بازنمایی معنایی پدیدۀ هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - باقری اصل, جواد AU - حسنی, رفیق AU - عبدالهی, فردین AD - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - استادیار مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - استادیار برنامه‌ریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 4 SP - 55 EP - 80 KW - بازنمایی معنایی KW - هویت حـرفه‌ای KW - مدیـران مدارس متوسطه KW - تعادل رابـطه و وظیفه KW - همرنگ همکاران DO - 10.22034/jei.2021.276608.1838 N2 - هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک بود. روش‌شناسی این پژوهشْ کیفی بود و مشارکت‌کنندگان آن را کلیة مدیران مدارس متوسطة نواحی سه‌گانة شهرستان کرمانشاه تشکیل دادند که بر اساس قاعدة اشباع نظری ۲۴ نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. داده‌ها با روش نظریة داده‌بنیاد و با کمک نرم‌افزار مکس‌کیودا تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که شرایط علّی پدیدة هویت حرفه‌ای عبارت‌اند از: دانش تخصصی، مهارت حرفه‌ای و فلسفة حرفه؛ شرایط زمینه‌ای شامل ظرفیت حرفه‌ای و گرایش حرفه‌ای؛ شرایط مداخله‌گر شامل مدیریت روزمرگی و ساختار سازمانی بازدارنده؛ راهبردهای مؤثر در هویت حرفه‌ای شامل هم‌اندیشی و تعامل حرفه‌ای و روابط انسانی مبتنی بر درک متقابل و پیامدهای هویت حرفه‌ای الگوبودن در حرفه، غرور حرفه‌ای و مجذوب حرفه بودن. مقولة هستة پژوهش «هویت حرفه‌ای مدیر مدرسه به‌مثابة درک خود به‌عنوان یک حرفه‌ای: کاتالیزور پیشرفت حرفه‌ای» شکل گرفت که به‌نسبت سایر مقولات محوری انتزاعی‌تر است و جامعیت بالاتری دارد. درنهایت مضمون‌های محوری شناسایی‌شده در قالب مدل پارادایمیک اشتراوس و کوربین ترسیم شد. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان، گفتنی است که شکل‌گیری و توسعة هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه امری ضروری است که سبب افزایش انگیزه، ارتقای مهارت‌های مدیر و ارائة خدمات باارزش به جامعه و دیگران می‌شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142335.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142335_8c611b813af05b6ac2be17da767d5100.pdf ER -