TY - JOUR ID - 154055 TI - اثربخشی فلش‌کارت دیجیتالی و پویانمایی در یادسپاری واژه‌های عربی دانش‌آموزان پسر متوسطۀ اول شهرستان اهواز JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حمدانی, مجید AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 3 SP - 185 EP - 202 KW - فلش‌کارت دیجیتالی KW - پویانمایی KW - یادسپاری KW - واژه‌ها KW - عربی KW - اهواز DO - 10.22034/jei.2022.299257.2054 N2 - با توجه به شرایط محیطی کشور ایران و همسایگی‌اش با کشورهایِ عربی یادگیری زبان عربی به‌منزلۀ زبان دوم اهمیت فراوانی دارد. به این منظور، زبان عربی در دورۀ اول و دوم مقطع متوسطه آموزش داده می‌شود. این مقاله به مقایسۀ روش‌های تدریس در حفظ و یادسپاری واژه‌های عربی دانش‌آموزان پسر در دورۀ متوسطۀ اول شهرستان اهواز می‌پردازد. به‌منظور یادسپاری 200 واژه، پس از آموزش افراد در کلاس‌های مرسوم و آموزش تکمیلی در سه گروه مطالعاتی به سه روش تدریس مرسوم، بر اساس طرح تحقیق، فلش‌کارت‌های دیجیتالی و پویانمایی تهیه شد. طبق این مقایسه، 8 هفته پس از شروع آموزش‌ها، در پس‌آزمون، روش فلش‌کارت‌های دیجیتالی و پویانمایی با ضریب خطای 0/05 تفاوت معناداری با روش تدریس مرسوم داشتند. اما با گذشت 1۶ هفته از آموزش‌ها و در مرحلۀ پیگیریْ روش به‌یادسپاریِ واژه‌ها با استفاده از پویانمایی فقط با ضریب خطای 0/01 تفاوت معناداری در مقایسه با روش تدریس مرسوم و فلش‌کارت‌های دیجیتال داشت. همچنین این روش با میانگین به‌یادسپاری بیش از 128 واژه موفق بوده است.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_154055.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_154055_d6677fcceac1c3b42f6f6b630abf5243.pdf ER -