TY - JOUR ID - 171526 TI - تدوین الگوی ارائهٔ خدمات آموزشی‌وپرورشی به فرزندان دانش‌آموز شهدا و جانبازان و ایثارگران در ایران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - کفراشی, محمد حسین AU - حسن مرادی, نرگس AU - معظمی, مجتبی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدهٔ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌شمال، تهران AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدهٔ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌شمال، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدهٔ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران ‌شمال، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 22 IS - 1 SP - 31 EP - 54 KW - الگوی مفهومی KW - ایثارگر KW - خدمات آموزشی‌ و پرورشی KW - جانباز KW - شهدا DO - 10.22034/jei.2023.344829.2356 N2 - این پژوهش با هدف طراحی و تدوین الگویی برای ارائهٔ خدمات آموزشی‌ و پرورشی به فرزندان دانش‌آموز شهدا و جانبازان و ایثارگران در ایران اجرا شده است. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش نظریهٔ داده‌بنیاد استفاده شد. جامعهٔ آماری پژوهش عبارت‌اند از: 1. کلیهٔ اسناد و دستورالعمل‌ها شامل فرمان امام خمینی (ره)، دستور رهبر معظم انقلاب، مجموعهٔ مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش، اساسنامهٔ مدارس شاهد، اساسنامهٔ طرح شاهد و ایثارگران، قانون جامع ایثارگران، آیین‌نامهٔ مادهٔ 67 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شیوه‌نامهٔ انتخاب و سامان‌دهی نیروی انسانی به مدارس شاهد، برنامهٔ ششم توسعهٔ کشور، دستورالعمل آموزشی ‌و پرورشی طرح پراکندهٔ شاهد و دستورالعمل برنامهٔ هفتگی و ساعت کار آموزشی ‌و پرورشی مدارس شاهد؛ 2. مبانی نظری (پژوهش‌ها و مقاله‌ها و کتاب‌ها) و استفاده از حداکثر ممکن پژوهش‌ها و مقاله‌ها و کتاب‌ها؛ 3. هفتاد نفر از متخصصان و مدیران ارشد و میانی و دست‌اندرکاران. برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات در بخش اسناد و همچنین مبانی نظری از سیاهۀ بررسی اسنادی و در بخش متخصصان و دست‌اندرکاران از فرم مصاحبه استفاده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل محتوای کیفی و رعایت قواعد مقوله‌بندی و نرم‌افزار مکس کیودی‌ای‌ 12 استفاده شد. براساس یافته‌های پژوهش، تعداد 426 کد باز شناسایی و در قالب 85 کد محوری و هفت کد انتخابی تقسیم‌بندی شد که عبارت‌اند از: خدمات آموزشی، خدمات پرورشی ‌فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی، خدمات تربیت‌بدنی و تندرستی، خدمات مالی، خدمات نیروی انسانی و خدمات فضا و تجهیزات. در این مقاله، متناسب با این ویژگی‌ها، الگوی مفهومی ارائهٔ خدمات آموزشی ‌و پرورشی به فرزندان دانش‌آموز شهدا و جانبازان و ایثارگران در ایران و همچنین تقسیم وظایف دستگاه‌های مرتبط ترسیم شد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_171526.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_171526_4f48fc30cf3f5dfbe327f6dde3b3ba4c.pdf ER -