TY - JOUR ID - 78747 TI - ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - محسن پور, بهرام AD - دانشیار دانشگاه تربیت معلم Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 3 IS - 1 SP - 98 EP - 113 KW - برنامه درسی KW - آموزش و پرورش KW - نظریه برنامه درسی DO - N2 - مقالۀ حاضر به پیشینۀ تدوین برنامه ها و تألیف کتاب های درسی مدارس و دبیرستان های کشور اشاره ای گذرا دارد. آنگاه دربارۀ مفهوم نظریه های برنامه درسی، عناصر آن و طبقه بندی هایی که صاحبنظران معاصر غربی از نظریه های برنامه درسی به عمل آورده اند، به بحث می پردازد. درضمن یادآور می شود که این نظریه های برنامه درسی از دیدگاه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی متداول در غرب نشأت گرفته اند و راهنمای عمل برنامه ریزان درسی این جوامع هستند. مقاله سپس بر ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی بومی به عنوان راهنمای عمل برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی کشور تأکید می کند و مشکلات ناشی از نبود چنین نظریه ای را در گذشته متذکر می شود. آنگاه با ذکر شواهد و مثال هایی، استدلال می کند که با رجوع به جهان بینی اسلامی و ادبیات تعلیم و تربیت مسلمانان می توان به استخراج و استنباط عناصر نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش دست یازید و به تدوین نظریه ای بومی در حوزه برنامه درسی همت گماشت. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78747.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78747_c392e4d7aa39bb6c7d2ddd2b065b8a17.pdf ER -