TY - JOUR ID - 78782 TI - رابطۀ میان توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی در کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - رضا عریضی, حمید AU - عابدی, احمد AU - تاجی, مریم AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان AD - دبیر ریاضی آموزش و پرورش اصفهان Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 4 IS - 3 SP - 133 EP - 148 KW - شایستگی ریاضی KW - توانایی شمارش KW - توجه بینایی KW - دانش فراشناختی KW - درک شنوایی KW - کودکان پیش از دبستان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیش دبستانی است. جامعۀ آماری پژوهش، 199 کودک 5 تا 6 ساله پیش دبستانی شهر اصفهان بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. ابزاهای پژوهش عبارت بودند از:1. مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، 2. آزمون توانایی شمارش، 3. آزمون توجه بصری، 4. آزمون توانایی های فراشناختی، 5. درک مطلب خواندن. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی شمارش 0/49، دانش فراشناختی 0/46، توجه بینایی 0/41، درک شنوایی 0/38 پیش بینی کننده شایستگی ریاضی در کودکان است. پیشنهاد می شود که مربیان کودکان پیش دبستانی، مهارت های را فوق در کودکان تقویت کنند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78782.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78782_1fae33a503a4a2552b38a66eb78c4ea8.pdf ER -