TY - JOUR ID - 78791 TI - بررسی دلالت های نظریه ها و سبک های مدیریت در بروز نوآوری JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - تورانی, حیدر AD - عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 5 IS - 1 SP - 85 EP - 114 KW - نظریۀ مدیریت KW - سبک مدیریت KW - خلاقیت KW - نوآوری KW - تفکر راهبردی DO - N2 - این مقاله می کوشد با بهره گیری از نظریه ها و سبک های گوناگون مدیریت، دلالت های آنان را در بروز نوآوری در سازمان بررسی کند. بدین منظور، ابتدا عوامل مثبت و منفی هر یک از نظریه ها، به ترتیب از نظریۀ کلاسیک تا نظریه های سیستمی، اقتضایی، سازمان یادگیرنده و آشوب، تجزیه و تحلیل می شود. سپس دلالت ها ونقش و تأثیر هریک از این نظریه ها در تولید فکر و پرورش نبوغ کارکنان، به ویژه بروز خلاقیت و نوآوری در آنان به تفصیل بیان می گردد. بررسی ها و مطالعات نشان می دهند که برای نوآوری در سازمان، تنها داشتن مدیر و کارکنان خلاق ونوآور کافی نیست. علاوه بر آن، ساختار، راهبرد، محیط، فناوری، اندازه و چرخۀ حیات سازمان و توان کنترل منابع انسانی آن و نیز فرهنگ و نگرش و سبک مدیریت باید مشوق نوآوری باشند و از آن حمایت کنند. دلالت ها حاکی از این است که نقش و سهم نظریه های سیستمی و مشارکتی، به ویژه نظریۀ سازمان یادگیرنده و سبک های مشارکتی و تفویضی، در بروز خلاقیت و نوآوری در افراد و کارکنان سازمان بیش از سایر نظریه ها و سبک هاست. همۀ مباحث مربوط به ماهیت و مفهوم «سازمان یادگیرنده» و سبک های مشارکتی و تفویضی، کمک می کنند که افراد سازمان به فهم مشترکی از تفکر راهبردی دست یابند و در تجربه و دانش یک دیگر سهیم شوند. هم چنین افراد و کارکنان سازمان را برمی انگیزند که برای بینش و عمل یکپارچه و منطقی گرد هم آیند و با هم فکری و هم اندیشی، زیرساخت های لازم را برای نوآوری و تغییر در سازمان فراهم کنند.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78791.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78791_d22ef04564e44e2da40cff0372a1fbde.pdf ER -