TY - JOUR ID - 78792 TI - نقش ارتباط فردی و جمعی در اشاعه نوآوری ها در آموزش و پرورش JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - هاشمی, شهناز AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی- مدرس دانشگاه جامعه علمی-کاربردی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 5 IS - 1 SP - 115 EP - 150 KW - اشاعه نوآوری KW - ارتباط جمعی KW - ارتباط فردی KW - دانش نوآوری KW - رغبت به تغییر KW - همنوایی KW - مشارکت KW - تصمیم گیری DO - N2 - فرایند ارتباطات، در جریان اشاعه نوآوری های آموزشی نقش به سزایی دارد. مجاری ارتباطی، ممکن است ماهیت میان فردی یا رسانه های جمعی داشته باشند و از منابع محلی یا فراملی نشأت بگیرند. پژوهش حاضر نشان می دهد که این مجاری ارتباطی متفاوت، در فرایند «اشاعه نوآوری ها» در نظام آموزشی، نقشهای متفاوتی بازی می کنند. رسانه های جمعی، به سرعت به مخاطبان وسیع دست می یابند، اطلاعات خود را گسترش می دهند و نگرش های ضعیف تر را به تغییر درمی آورند. در فرایند اشاعه نوآوری های آموزشی، رسانه های ارتباط جمعی و مجاری ارتباطی فراملی در مرحله آگاهی اهمیت نسبتاً بیشتری دارند، در حالی که مجاری میان فردی و محلی در مرحله اقناع موثرترند. رسانه های جمعی و مجاری ارتباطی فراملی برای پذیرندگان اولیه، در مقایسه با پذیرندگان متأخر، از مجاری میان فردی و محلی اهمیت نسبتاً بیشتری دارند. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، ترکیبی از ارتباطات رسانه ای جمعی و میان فردی، موثرترین راه انتقال افکار جدید به افراد و متقاعد ساختن آن ها برای استفاده از نوآوری های آموزشی است. مراحل پذیرش نوآوری، شامل دانش، ترغیب، تصمیم وهمنوایی است. این پژوهش برای تعیین رابطه میان «میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباطی» (جمعی و فردی) و «پذیرش نوآوری های آموزشی» انجام شده است. به این منظور، از پرسش نامه ای 42 پرسشی استفاده شد و نتایج حاصل از 390 پرسشنامه تکمیل شده توسط دبیران دبیرستان های استان تهران درسال تحصیلی 83-1382 نشان داد که: 1. بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط جمعی و دانش نوآوری رابطه ای مستقیم وجوددارد. 2. بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط فردی و رغبت آن ها به تغییر، رابطه معناداری وجود ندارد. 3. بین میزان بهره مندی دبیران ازمجاری ارتباط جمعی و همنوایی با ایده های جدید آموزشی رابطه معکوس وجود دارد. 4. بین میزان بهره مندی دبیران از ارتباط فردی وهمنوایی آن ها با ایده های جدید آموزشی، رابطه ای مستقیم وجود دارد. 5. بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط جمعی و مشارکت آنان در اجرای نوآوری های آموزشی، رابطه معناداری وجودندارد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78792.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78792_ae4d44f7cd2e42009922fddf1308822c.pdf ER -