TY - JOUR ID - 78796 TI - بررسی و مقایسه دیدگاه سطوح استفاده کننده از نتایج پژوهشی نسبت به مدل های کاربست JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - کبیری, مسعود AD - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 5 IS - 2 SP - 36 EP - 59 KW - اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی KW - مدل کاربست KW - مدل تعاملی KW - مدل انتقال خطی KW - مدل حل مسئله KW - مدل روشنگری DO - N2 - دیدگاه افراد نسبت به پژوهش ها و نتایج آن ارتباط مستقیم با نحوه استفاده از نتایج پژوهشی دارد. این دیدگاه، تعیین کننده میزان وچگونگی بهره گیری از یافته ها است. از این رو به منظور بررسی نگرش کاربران یافته های پژوهشی، شکل های بهره گیری از یافته ها با عنوان مدل های کاربست مطالعه شد و چهار مدل اصلی کاربست شامل: مدل های انتقال خطی، حل مسئله، روشنگری و تعاملی شناسایی شدند. با توجه به پرسش پژوهش در زمینة مقایسه میان سطوح کاربران، سه سطح معلمان، کارشناسان و مدیران مورد توجه قرار گرفتند. نگرش 181 نفر از سطوح کاربران با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. این عده به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان کارکنان سازمان و هشت منطقه از مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزیده شدند. داده های هر سطح با بهره گیری از آزمون T دوبه دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل های تعاملی، انتقال خطی، حل مسئله و روشنگری به ترتیب از نگرش مساعد کاربران برخوردار بودند. در مقایسة الگوهای پاسخ دهی سطوح استفاده کننده، تفاوتی میان ترتیب مدل ها مشاهده نشد و تنها تفاوت قابل اشاره به معنادار بودن تفاوت ها مربوط می شد. به این صورت که در میان نمونه مدیران همة تفاوت ها معنادار بودند، ولی در میان کارشناسان تفاوت میان مدل های تعاملی و انتقال خطی و همچنین تفاوت میان مدل های حل مسئله و روشنگری معنادار نبود. در میان معلمان نیز میان مدل های تعاملی و انتقال خطی، تفاوت معناداری ملاحظه نشد. به طور کلی نتایج نشان داد که از نظر کاربران مدل های تعاملی و انتقال خطی از اهمیت بیشتر برخوردارند. که این یافته همسو با نتایج پیشین است. مدل روشنگری نیز دارای پایین ترین نگرش است که به نظر می رسد با توجه به اهمیت آن باید بیشتر شناسانده شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78796.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78796_c299fe9a6d16b713927328b0be4af315.pdf ER -