TY - JOUR ID - 78816 TI - بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامه درسی چند کشور جهان و ارائه الگویی برای ایران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - امام جمعه کاشان, طیبه AU - ملایی نژاد, اعظم AD - پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی مؤسسۀ پژوهشی و برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، تهران؛ AD - پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسۀ پژوهشی و برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی، تهران؛ Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 6 IS - 1 SP - 31 EP - 72 KW - برنامه درسی KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - سواد اطلاعاتی KW - رویکرد تلفیق DO - N2 - هدف از این مطالعه، بررسی تطبیقی چگونگی تلفیق فاوا در برنامه درسی آموزش و پرورش کشورهای فنلاند، انگلستان، استرالیا، کره جنوبی و سنگاپور به منظور ارائه الگوی مناسب برای ایران است. دلیل انتخاب کشورهای مورد مطالعه، تلفیق کامل فاوا در برنامه درسی آن ها می باشد. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع تطبیقی است و محقق با مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی تلفیق شده با فاوا درکشورهای مورد مطالعه از طریق جستجو در سایت های اینترنتی مرتبط مانند یونسکو، دیزرتیشن، پروکوئست، سایت های وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه و مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی  ایران در زمینه توسعه کاربرد فاوا بر اساس روش مطالعه تطبیقی جرج بردی به سوالهای تحقیق پاسخ داده است.جامعه آماری این مطالعه، برنامه درسی با رویکرد تلفیق فاوا در کشورهای جهان و نمونه آماری، برنامه درسی تلفیق شده با فاوا درکشورهای منتخب است. نتایج تحقیق نشان می دهد که درچشم اندازکشورهای مورد مطالعه رویکرد تلفیق فاوا در برنامه درسی مورد تاکید قرار گرفته و بر اساس آن اهداف و برنامه های اجرایی خاصی در نظر گرفته شده است. با توجه به این مطالعات، محقق برای طراحی الگوی تلفیق فاوا در برنامه درسی دورة آموزش عمومی آموزش و پرورش ایران، تجربیات کشورهای موفق را مورد ملاحظه قرار داده و چشم انداز تلفیق فاوا در برنامه درسی ایران را پیشنهاد کرده است. سپس به تدوین ارزش ها و اصول حاکم بر برنامه درسی با رویکرد تلفیق فاوا و استراتژی های آن پرداخته و یک نمونه برنامه درسی  با این رویکرد را در درس علوم برای دوره ابتدایی و راهنمایی ارائه کرده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78816.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78816_ee398b59540d277a0a90f2446fc49936.pdf ER -