TY - JOUR ID - 78839 TI - بررسی تأثیر شیوه های جرأت ورزی بر سازگاری اجتماعی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - رحیمیان بوگر, اسحق AU - شاره, حسین AU - حبیبی عسگرآباد, مجتبی AU - بشارت, محمدعلی AD - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران؛ AD - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه سمنان AD - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران؛ AD - دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادگروه روانشناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 6 IS - 5 SP - 29 EP - 54 KW - جرأت ورزی KW - سازگاری اجتماعی KW - رد قاطعانه KW - بیان قاطعانه KW - درخواست قاطعانه DO - N2 - هدف از اجرای این پژوهش بررسی مقایسه ای تأثیر شیوه های جرأت ورزی (رد قاطعانه، بیان قاطعانه و درخواست قاطعانه) بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85- 1384 بوده است. بدین منظور،240 دانش آموز (120 دانش آموز پسر و120 دانش آموز دختر) پایه سوم به شیوه تصادفی طبقه ای از بین دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه های آزمایشی و گروه کنترل اختصاص یافتند. پیش از مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گواه با مقیاس رفتار سازشی واینلند مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های آزمایشی در ده جلسه آموزش جرأت ورزی به شیوه گروهی شرکت نمودند. آزمودنی های گروه  کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. در پایان مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گروه کنترل بار دیگر با همان آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از  تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که متغیر جنس(F=12/64, p≤0/05) و شیوه های جرات ورزی (F=77/96, p≤0/05) و تعامل جنس آزمودنی ها با شیوه های جرات ورزی(F=3/17, p≤0/05) به لحاظ آماری معنی داری هستند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78839.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78839_68b2877182481c89fec66a20e5ecfc41.pdf ER -