TY - JOUR ID - 78849 TI - زمینه یابی اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حسنی, محمد AU - احمدی, غلامعلی AD - عضو هیات علمی موسسه پزوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری آموزشی؛ AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید رجایی؛ Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 6 IS - 5 SP - 85 EP - 122 KW - ارزشیابی تحصیلی KW - ارزشیابی کیفی – توصیفی KW - اشاعه نوآوری KW - آموزش و پرورش ابتدایی KW - آموزش و پرورش شهر تهران DO - N2 - ارزشیابی توصیفی، یکی از نوآوری های آموزشی در دهة حاضر در نظام آموزشی دورة ابتدایی کشور است. این نوآوری در بسیاری از عناصر و اجزای خود، با ارزشیابی سنتی و رایج در تضاد است. از این رو اشاعة این الگوی جدید ارزشیابی در بدنة نظام آموزشی نیازمند تمهیدات و دوراندیشی هایی است. لذا مسئلة اساسی پژوهش این است که براساس شرایط موجود نظام آموزشی دورة ابتدایی شهر تهران، چه شیوه ای برای اشاعه ارزشیابی کیفی - توصیفی مناسب است. این پژوهش با استفاده از نظریة راجرز و شومیکر در اشاعة  نوآوری، به بررسی عوامل زمینه ای اشاعة نوآوری پرداخته است و بر اساس اطلاعات حاصله از 36 مدرسه در 11منطقه و 410 نفر از کارکنان این مدارس و 15 مدرسة مجری طرح ارزشیابی کیفی - توصیفی و 56 نفر از مجریان طرح، از طریق دو پرسشنامه و یک فرم مصاحبه به توصیف وضع موجود پرداخته است. از این بررسی بر می آید که گرایش نسبی افراد جامعه به نوآوری، نگرش مثبت به ارزشیابی توصیفی، اطلاعات گستردة معلمان از این طرح، ویژگی هایی مثبت الگوی ارزشیابی توصیفی، سطح سواد نسبتاً مناسب معلمان از زمینه های مثبت برای اشاعه این طرح است و نگرش مثبت معلمان به ارزشیابی سنتی از عوامل منفی در اشاعه الگوی ارزشیابی توصیفی در سطح شهر تهران می باشد. سپس بر اساس تصویر به دست آمده از وضع موجود و مباحث نظری مرتبط، شیوة تقاضا محور برای اشاعه ارزشیابی کیفی - توصیفی پیشنهاد شده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78849.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78849_be90e95295843c9969fdc163ce68c72f.pdf ER -