TY - JOUR ID - 78912 TI - مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ریاضی: نقش واسط های راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - عابدینی, یاسمین AD - استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان؛ Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 8 IS - 4 SP - 98 EP - 117 KW - مدل ساختاری KW - اهداف پیشرفت KW - راهبردهای پردازش سطحی KW - راهبردهای پردازش عمیق KW - پیشرفت تحصیلی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی (راهبردهای پردازش سطحی و عمیق) در ارتباط میان اهداف پیشرفت چندگانه تبحری، رویکردی  عملکردی و اجتنابی  عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی  فیزیک است؛ 254 دانش آموز با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، از دبیرستان های واقع در شمال، مرکز و جنوب تهران انتخاب شدند. پرسشنامه اهداف پیشرفت (میگلی و کاپلان، میدلتون،مه یر، 1998) و خرده مقیاس راهبردهای یادگیری از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دیگروت،  1994) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهش حاضر، معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی را در پنج درس اختصاصی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنان مورد توجه قرار داد. داده ها با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و مدل معادلات ساختاری، تجزیه وتحلیل شدند.  یافته های یژوهش، نقش واسط های درگیری تحصیلی شناختی، سطحی و عمیق در ارتباط میان اهداف تبحری و اهداف رویکردی  عملکردی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی سطحی در ارتباط میان اهداف اجتنابی  عملکردی با پیشرفت تحصیلی را نشان می دهند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78912.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78912_d1840f79505e7e71cbd63338825b3e75.pdf ER -