TY - JOUR ID - 78936 TI - راهنمای برنامۀ درسی زبان های خارجی دورۀ متوسطه: فرصت ها و چالش های تولید و اجرای برنامه JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - عنانی سراب, محمدرضا AD - هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی، Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 9 IS - 3 SP - 172 EP - 199 KW - راهنمای برنامۀ درسی KW - رویکرد ارتباطی KW - برنامۀ درسی زبان های خارجی DO - N2 - رویکرد ارتباطی به آموزش زبان های خارجی که در مقابل رویکرد سنتی روش دستور ترجمه و روش شنیداری- گفتاری و به منظور غلبه بر محدودیت های روش سنتی، ابتدا به عنوان یک گزینه مطرح شد، در روند رشد خود به کمک یافته های پژوهشی حوزۀ زبان آموزی تقویت و در حال حاضر، در بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای آسیایی و خاورمیانه، به رویکرد غالب و انتخابی در آموزش زبان خارجی تبدیل شده است. پژوهش های متعددی که به مطالعۀ برنامۀ درسی دورۀ متوسطه در کشورمان پرداخته اند، ناکارآمدی آموزش زبان در این دوره را تأیید کرده و غالباً دلیل این ناکارآمدی را رویکرد سنتی برنامۀ درسی دانسته اند.  در راستای بهبود کیفیت زبان آموزی در دورۀ متوسطه، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی، در سال 84 ،کمیته ای تشکیل داد که در آن گروهی از کارشناسان گروه زبان های خارجی دفتر تألیف و تعدادی از استادان متخصص آموزش زبان های انگلیسی آلمانی و فرانسه شرکت داشتند.به این کمیته مأموریت داده شد تا با برگزاری جلسه های منظم، راهنمای برنامۀ درسی زبان های خارجی را تهیه کند. این کمیته پس از یک سال و نیم کار منظم، راهنمای برنامه را تهیه و تدوین کرد. این راهنما در اردیبهشت سال 1389 در نشستی یک روزه، با حضور مدیران و کارشناسان گروه های درسی به نقد گذاشته شد. این مقاله بر آن است تا با مراجعه به مستندات راهنمای تولید شده، محورهای اصلی آن را معرفی ، نقد و با بحث کردن دربارۀ بسترهای لازم برای اجرای برنامه ، چالش ها و فرصت های فرایند اجرای برنامه را مطرح کند. از آنجا که توفیق در ایجاد تغییرات مثبت در برنامۀ درسی، مستلزم طرح شفاف بحث های مرتبط با تغییر در سطح عام و پیگیری آنها تا اقناع کامل همۀ دست اندرکاران امر تغییر است، در این مقاله تلاش شده تا با مطرح کردن بحث ها، زمینۀ دستیابی به این هدف فراهم شود.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78936.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78936_4d636728727e2d6e951882ff84f361b5.pdf ER -