TY - JOUR ID - 78939 TI - بررسی تأثیر آموزش تاریخ فیزیک بر دانش و نگرش شاگردان دختر پایۀ دوم دبیرستان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - محبوبی, خدیجه AU - وصالی, منصور AU - سعادت, مهدی AD - کارشناس ارشد آموزش فیزیک دانشگاه شهید رجایی تهران AD - استادیار دانشگاه شهید رجایی تهران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 10 IS - 1 SP - 53 EP - 70 KW - یادگیری KW - نگرش KW - دانش KW - تاریخ فیزیک KW - روش تدریس DO - N2 - یافته های بسیاری نشان می دهد که استفاده از تاریخ علم در ایجاد درک درست نسبت به علم در میان دانش آموزان بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل در این تحقیق تأثیر روش تدریس مبتنی بر استفاده از تاریخ فیزیک بر دانش و نگرش شاگردان در مقایسه  با روش معمول و همچنین  رابطه بین دانش و نگرش شاگردان را مورد بررسی قرار داده ایم. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی است که در گروه کنترل از روش تدریس سنتی و در گروه آزمایش از روش تدریس مبتنی بر تاریخ فیزیک استفاده شده است. برای سنجش دانش و نگرش شاگردان در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب از آزمون تقشۀ مفهومی و پزسش نامۀ نگرش سنج استفاده شده است. برای بررسی رابطه بین دانش و نگرش شاگردان از آزمون همبستگی پیرسون و برای بقیه فرصیه ها از آزمون تی تست دو نمونه ای مستقل استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش تاریخ قیزیک تأثیری مثبت بر دانش و نگرش شاگردان می گذارد و بین دانش و نگرش شاگردان رابطۀ معنادار وجود دارد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78939.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78939_51c11f746859be9722ad7145b47a2235.pdf ER -