TY - JOUR ID - 78985 TI - تعیین وضعیت دانش ضمنی و تصریحی معلمان دورۀ راهنمایی از نظریه های یادگیری در فرایند تدریس و تأثیر عوامل جمعیت شناختی بر آن JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - زمانی, زهرا AD - استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 11 IS - 3 SP - 139 EP - 162 KW - دانش تصریحی KW - دانش ضمنی KW - نظریه های یادگیری KW - فرایند تدریس DO - N2 - از آنجا که دانش و تجربة معلمان نقش عمده ای در فرایند یادگیری دارد، هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطة دانش تصریحی و ضمنی معلمان از نظریه های یادگیری و بررسی تاثیر عوامل جمعیت شناسی بر آن بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش زمینه یابی بر روی 266 معلم (146 زن و 120 مرد)، که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. دانش تصریحی و ضمنی معلمان با دو پرسش نامة محقق ساخته سنجیده شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که میزان دانش تصریحی و ضمنی معلمان از نظریه های یادگیری در بعضی سؤالات نظریه ها پایین بود. بین میانگین مشاهده شدة نمرات دانش تصریحی(33/0) و دانش ضمنی (61/3) از نظریه های یادگیری تفاوت معنا داری وجود داشت (05/0